[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
- kan gøre rede for indsamling af data, herunder etiske aspekter
- kan anvende relevante IT-redskaber til transskription af lyd- og eventuelt også videodata
- kan transskribere korrekt og overholde konventioner for omsættelse af interaktionel kommunikation til skrift
- kan observere og identificere relevante strukturer, handlinger, sekvenser og aktiviteter i transskriberede data
- kan generalisere og konkludere ud fra observerede og identificerede fænomener i data.
De studerende lærer at indsamle, transskribere og analysere samtaledata. De opnår herved en forståelse af hvordan de sproglige og andre kommunikative ressourcer som samtale-deltagere anvender, hænger sammen med hvad sproget bruges til i samtaler. Som basis for analyserne skal de studerende kende til samtalers grundstrukturer, fx turtagning, basale handlings-typer, sekvensopbygning, reparatur, historiefortælling o.lign. De studerende vil herudover lære basale dataindsamlings- og transskriptionsmetoder.
Jakob Steensig
Læringen i denne disciplin vil basere sig på praktisk arbejde med at indsamle, transskribere og analysere data. Data vil være lyd- og/eller videooptagelser af autentisk interaktion på dansk eller et andet sprog som de studerende behersker godt. Dette arbejde vil normalt blive udført i projektgrupper. Derudover vil de studerende læse introducerende tekster, og disse vil blive diskuteret på holdet.
Som tekstbog anvendes Hutchby, Ian & Robin Wooffitt (1998): Conversation Analysis. Principles. Practices and Applications. Cambridge: Polity Press samt uddelt litteratur.
Prøven består af en bunden skriftlig hjemmeopgave, som skal løses i samarbejde med to til fire deltagere i hver. Opgavens omfang skal være på 5-7 normalsider per deltager. Grupperne får 2 uger før afleveringsdato udleveret et mindre uddrag af en lyd- eller videooptagelse af en samtale samt et eller flere spørgsmål som skal anvendes som udgangspunkt for den skriftlige gruppeopgave. Transskribering af data indgår som en del af opgaven men tæller ikke som del af det krævede sidetal. Opgaven skal være en sammenhængende tekst, men skal samtidig kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse, dvs. at det skal angives hvilke dele af både transskription og tekst hver studerende har haft ansvar for.