[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
- kan anvende relevante begreber og metoder i analysen af en tekst
- kan redegøre for opbygningen af en tekst, med henvisning til både konkrete sproglige former og til genremæssige og andre konventioner
- kan redegøre for hvordan tekster forholder sig til den diskurs den indgår i
- kan forholde sig kritisk og reflekteret til tekster
- kan stille relevante ændringsforslag til forbedringer af tekster
De studerende lærer at analysere tekster og forstå hvordan sproglige elementer i tekster bidrager til at skabe betydning i den sammenhæng som teksten produceres og modtages i. Materiale brugt i undervisning vil være autentiske tekster på dansk eller et andet sprog som de studerende har et godt kendskab til, og undervisningen vil primært være anlagt mod at give praktiske færdigheder. I analysetræningen vil der blive anvendt redskaber fra argumentationsanalyse, kohærens-analyse, modalitetsanalyse, aktøranalyse, præsuppositions-analyse, diskursanalyse el.lign. Derudover lærer de studerende at vurdere om en tekst fungerer på dens egne kommunikative præmisser og at give forslag til hvordan skriftlig kommunikation kan gøres mere hensigtsmæssig.
Jakob Steensig
Læringen i denne disciplin vil basere sig på læsning og diskussion af introducerende tekster i tekstlingvistik og diskursanalyse, og på at studerende undervejs i kurset forbereder analyser af tekster og redegør for dem med anvendelse af relevante begreber og teknikker. Teksterne vil være autentiske tekster som underviseren fremskaffer eller som de studerende selv finder. Teksterne kommer fra forskellige genrer og medier og er på dansk eller et andet sprog som de studerende har et godt kendskab til.
Et kompendium, som vil være til rådighed ved begyndelsen af kurset.
Prøven er en mundtlig prøve, hvor den studerende skal analysere en tekst, som er blevet udleveret af eksaminator.
Eksamens varighed er 30 minutter inkl. censur. Eksaminationstiden fordeles ligeligt mellem en fremstilling fra eksaminandens side og en dialog mellem eksaminator og eksaminand, hvori censor kan deltage.