[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
- viser indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet).
- kan læse og forstå grundlæggende beskrivelser af verdens sprog
- er i stand til at overføre viden fra andre discipliner i lingvistik til at løse nye udfordringer i beskrivelser.
- demonstrerer evnen til at forbinde teori med beskrivelser
- er i stand til at opdage uoverensstemmelser mellem disse
- demonstrerer evne til at reflektere, vurdere og formidle indsigt i sproglig diversitet.
Disciplinbeskrivelse
I denne disciplin gives den studerende indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet). Dette gøres ved at behandle emner som bl.a.: (a) usædvanlige fænomener i verdens sprog (f.eks. specielle syntaktiske konstruktioner for kropsdele; specielle former for tale brugt ved samtale med "tabu"-slægtninge, som svigermødre); (b) de forskellige måder hvorpå sprog kan være relaterede til hinanden (f.eks.: historisk, typologisk, via kontakt og blanding). (c) meget forskelligartede sociolingvistiske situationer; (d) semantisk (betydningsmæssig) variation; (e) sprogs oprindelse og udvikling; (f) forholdet mellem sprog, folk og gener; (g) antallet af sprog i verden og problemer ved at bestemme dette; (h) årsager til den sproglige diversitet; og (i) hvordan og hvorfor situationen for mange sprog har ændret sig i den sidste tid samt konsekvenserne af disse forandringer for sprogene. De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper. Litteraturen i disciplinen består af et bredt udsnit af artikler, bøger og andre kilder.
Formålet med disciplinen er at erhverve viden om verdens sproglige forskellighed, og at bruge denne viden i en mere praktisk sammenhæng, f.eks. i et projekt eller en fri hjemmeopgave.
Bill McGregor
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper.
Studerende forventes at deltage aktivt i undervisning med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg ved lejligheder, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af grammatiske fænomener.
these are not textbooks for the course, but relevant readings. Additional articles will be made available during the course on the FC conference):
Abley, Mark. 2003. Spoken here: travels among threatened languages . London: William Heinemann.
Garry, Jane & Rubino, Carl. (eds.) 2001. Facts about the world's languages: an encyclopedia of the world's major languages, past and present . New York and Dublin: The HW Wilson Company.
Gordon, Raymond G. & Grimes, Barbara F. 2005. Ethnologue: languages of the world . Dallas: SIL International.
Prøven er en fri, skriftlig hjemmeopgave. Emnet for prøven skal være relateret til disciplinen. Emnet aftales i samråd med vejleder.