[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges der vægt på den studerendes
· Kendskab til de analytiske og teoretiske metoder og synsvinkler, der har været præsenteret og diskuteret under introduktionen
· Evne til formidling af et udvalgt litteraturhistorisk emne under inddragelse af de kulturjournalistiske genrer, introduktionen har omfattet
· Evne til refleksion over samspillet mellem emne og formidlingsform
Formålet med disciplinen er at introducere den studerende til litteraturhistoriefagets centrale analytiske og teoretiske metoder ud fra et aktuelt litterært debatområde. Specielt vil der være fokus på litteraturen set i dens aktuelle, kulturelle kontekst og den institutionelle og formidlingsmæssige sammenhæng, den indgår i. Debatområdet vil desuden blive indsat i en litteraturhistorisk kontekst. Der introduceres til forskellige kulturjournalistiske genrer som kronik, debatoplæg, interview og anmeldelse, og der arbejdes praktisk med forskellige typer af formidlingsøvelser.
None
Mads Rosendahl Thomsen, Steen Klitgård Povlsen og Frits Andersen
Undervisningsformen vil bestå af en kombination af oplæg fra underviserne og gruppearbejde med vejledning
Kompendium
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og en bunden skriftlig opgave bestående af præsentation på 3-4 sider pr. studerende og rapport på maks. 2 sider pr. gruppe, varighed 7 dage
b) Bunden skriftlig opgave på baggrund af godkendt pensum, bestående af præsentation på 5-6 sider pr. studerende og rapport på 2-4 sider pr. gruppe, varighed 7 dage
Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte i undervisning aflægges prøven som en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Prøven består i en skriftlig formidling af et værk eller emne i en kulturjournalistisk genre. Præsentationen ledsages af en mindre rapport, hvor der reflekteres over forholdet mellem stofområde og formidlingssituation.
Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og rapport, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt aflægges prøven som en bunden, skriftlig hjemmeopgave, der består af to dele: dels en formidlingsmæssig tekst om et udvalgt emne i en defineret, kulturjournalistisk genre og med en defineret målgruppe, dels en rapport, hvor der reflekteres over den formidlingsmæssige tekst, dens genre, retorik og målgruppe.
Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og rapport, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.