[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
· Kendskab til grundtræk i perioden
· Evne til at redegøre for periodens væsentligste bevægelser og strømninger
· Evne til at analysere og vurdere et eller flere udvalgte værkers relation til perioden
· Evne til elementær metodisk refleksion
· Evne til at finde, udvælge, vurdere og anvende information fra forskellige kilder.
Kurset introducerer til 1700-tallet som litteraturhistorisk periode. Der lægges vægt på forståelse af litteraturhistoriens synkrone aspekter, dvs. litteraturens relation til en kulturel kontekst inden for et litteraturhistorisk tværsnit samt på forståelsen af de faktorer, der er afgørende for definition og afgrænsning af perioden i forhold til tilgrænsende perioder. Der læses væsentlige litterære værker inden for perioden og væsentlige litteraturhistoriske værker vedrørende perioden. Der opøves færdigheder i litteratur- og informationssøgning.
Ingen
Frits Andersen
Undervisningsformen består af holdundervisning med forelæsninger og oplæg fra de studerende.
Onsdag 14-17
Der vil foreligge et kompendium ved kursusstart. Som en forberedelse kan anbefales F. Andersen (red. m. f.): 1700-tallets litterære kultur.
124
Periodestudium: 1700-tallet
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og en fri skriftlig opgave, omfang 13-15 sider, samt logbog, omfang 1 side
b) Ved en bunden skriftlig opgave på baggrund af godkendt pensum, omfang 18-20 sider, samt logbog, omfang 1 side, varighed 10 dage
Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse deltagelse i mindst 75 % af den udbudte i undervisning aflægges prøven som en fri, skriftlig hjemmeopgave i et emne med tilknytning til undervisningen. Til opgaven knyttes en refleksion over metode i forbindelse med informationshåndteringen i form af en logbog, der skal synliggøre søgeprofil, søgestrategi og andre informations- og litteraturrelaterede overvejelser.
b) Alternativt aflægges prøven som en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Der opgives et nærmere angivet antal sider inden for en litteraturhistorisk periode samt litteraturhistoriske fremstillinger, der vedrører perioden. Opgivelserne godkendes af faglærerne. Til opgaven knyttes en refleksion over metode i forbindelse med informationshåndteringen i form af en logbog, der skal synliggøre søgeprofil, søgestrategi og andre informations- og litteraturrelaterede overvejelser.