[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
· Evne til at analysere og fortolke litterære tekster under inddragelse af relevante tekstanalytiske metoder og begreber
· Evne til at formidle, vurdere og diskutere litteraturteoretiske problemstillinger og tillige placere disse i litteraturvidenskabelig eller litteraturkritisk sammenhæng
· Evne til at inddrage relevante litteraturteoretiske problemstillinger i tekstanalysen
· Evne til metodisk refleksion i tekstanalysen
Tekstanalyse / tekstteori 3 videreudvikler kendskabet til tekstanalytisk metode og litteraturteori samt færdigheden i at analysere litterære tekster inden for forskellige genrer under inddragelse af relevant teori
Den studerende kan først indstille sig til prøven i Tekstanalyse/tekstteori 2, når prøven i Tekstanalyse/tekstteori 1 er bestået, og kan først indstille sig til prøven i Tekstanalyse/tekstteori 3, når Tekstanalyse/tekstteori 2 er bestået.
Lis Møller
Undervisningsformen er holdundervisning med forelæsninger og oplæg fra de studerende. Der afleveres desuden mindre skriftlig opgave, som der gives respons på.
Mandag 10-11
Fredag 11-13
For nærmere information se semesterplan.
Kompendium
The Norton Anthology of Theory and Criticism
Fibiger m. fl. (red): Litteraturens tilgange
Mandag 112
Tirsdag 112+118
For nærmere information se semesterplan.
Tekstanalyse / tekstteori 3
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og en bunden skriftlig opgave, omfang 19-21 sider, varighed 14 dage
b) Ved en bunden skriftlig opgave på baggrund af godkendt pensum, omfang 24-26 sider, varighed 14 dage
Nærmere bestemmelser:
a) For studerende, som aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har deltaget i mindst 75 % af den udbudte undervisning, afvikles prøven ved en individuel bunden, skriftlig hjemmeopgave.
b) Alternativt aflægges prøven som en bunden skriftlig opgave. Opgaven består i en litterær tekstanalyse af en eller flere tekster, der placeres i deres litteraturhistoriske sammenhæng, og i tilknytning hertil en kritisk analyse af minimum to eksempler på litterær kritik eller litterære fortolkninger, der tillige placeres i deres kritikhistoriske eller litteraturvidenskabelige sammenhænge. Til prøven opgives et pensum, der godkendes af faglæreren. Pensum omfatter litteraturkritiske og litteraturteoretiske tekster af et omfang svarende til 1500 sider.