[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
· Kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte fokusområde / problemfelt
· Evne til at afgrænse et emne inden for fokusområdet / problemfeltet
· Evne til at arbejde selvstændigt, reflekterende og kritisk med det udvalgte emne
Globalisering er først og fremmest en bred kulturel, ikke kun en økonomisk eller politisk proces. I den kulturelle proces spiller litteratur en vigtig rolle som sprogligt og æstetisk medium i forhold til andre medier med nogle særlige former og udfordringer til læserne, og som en historisk refleksion over grænseoverskridende processer. En del af disse udfordringer kræver også at vi ser anderledes på kultur- og litteraturhistoriske grundkategorier: mimesis, erindring, fortælling, kanon, sted og en del andre. Forholdet mellem litteratur og globalisering vedrører ikke kun en særlig gruppe tekster der direkte beskæftiger sig med aktuelle globale temaer, men vores måde at læse og bruge litteratur på overhovedet. I Temastudiet vil vi diskutere forskellige opfattelser af globalisering i forhold til litteratur og kultur og gennem læsninger af tekster fra forskellige perioder, og lokaliteter undersøger vi hvorledes de artikulerer en aktuel globaliseret kulturerfaring med æstetiske midler.
Svend Erik Larsen
Undervisningen består i holdundervisning med forelæsninger og studenteroplæg
Tirsdag 14-17
Svend Erik Larsen: Tekster uden grænser. Litteratur og globalisering. Aarhus Universitetsforlag 2007
John Tomlinson: Globalization and Culture . Polity Press 1999.
Derudover kompendium med artikler. Fiktion aftales med de studerende.
118
Temastudium: Litteratur og globalisering
Prøveform: Eksamen kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, omfang 14-16 sider pr. studerende
b) Ved fri skriftlig opgave, omfang 19-21 sider pr. studerende, på baggrund af godkendt pensum
a) Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en fri skriftlig hjemmeopgave i tilknytning til temaet. Opgaven udarbejdes individulet eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt aflægges eksamen som en større fri skriftlig hjemmeopgave, i tilknytning til et pensum af et nærmere angivet omfang. Pensum, som skal være inden for et udvalgt litteraturhistorisk fokusområde, godkendes af faglærer. Opgaven udarbejdes individulet eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.