[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De faglige mål er, at den studerende opnår
I forløbet vil vi undersøge, hvordan prækoloniale kulturer i Afrika, Asien, Amerika og Oceanien repræsenteres i første halvdel af det 20. århundredes vestlige diskurs. Vi skal se nærmere på, hvordan disse kulturer, som trods deres indbyrdes forskel er blevet homogeniseret under samlebetegnelsen primitive, skiftevis gøres til genstand for frygt, fascination, æstetisk konstruktion, filosofisk refleksion, mytologisk fortælling og systematisk videnskabelig undersøgelse.
Fokus vil især ligge på to af de områder, hvor interessen for primitive kulturer har spillet en særligt fremtrædende rolle, nemlig kunsten og antropologien. Den idealiserende iscenesættelse af det primitive er et vigtigt redskab i både kunsten og antropologiens opgør med traditionelle paradigmer og gennembrud som moderne discipliner i det 20. århundrede. Avantgardekunstnere og -forfattere som fauvisterne, kubisterne, ekspressionisterne og surrealisterne skaber under inspiration fra primitive kulturers billeder, skulpturer og myter et abstrakt, eksperimenterende formsprog, der gør op med det 19. århundredes realistiske æstetik. Og de moderne antropologer erstatter de spekulative, abstrakte kulturteorier, der har domineret det 19. århundredes lænestolsantropologi, med en empirisk videnskab baseret på længerevarende feltstudieophold blandt isolerede stammesamfund. Samtidig eksperimenterer mange af periodens intellektuelle som fx Bronislaw Malinowski, Michel Leiris, André Breton og Claude Lévi-Strauss med at kombinere en æstetisk og en videnskabelig optik i deres tilgang til primitive kulturer.
Vi vil læse et bredt udvalg af tekster, der spænder fra rejseberetninger, romaner og kulturteoretiske skrifter til antropologiske værker, personlige feltstudiedagbøger og forskellige kunstnere og kunsthistorikeres essays om primitiv kunst. Der vil desuden være mulighed for at inddrage visuelle repræsentationsformer som film, billedkunst og den etnografiske udstilling.
Forløbet er tværfagligt anlagt, og studerende fra andre fag er meget velkomne.
Anna Kaa Jensen
Undervisningen består i holdundervisning med forelæsninger og
studenteroplæg
Fredag 11-14
Primærlitteratur, foreløbige eksempler:
Tekster af fx Paul Gauguin, Emil Nolde, Pablo Picasso, D. H. Lawrence, André Breton, Georges Bataille, Bronislaw Malinowski, Marcel Mauss, Michel Leiris og Claude Lévi-Strauss.
Sekundærlitteratur, foreløbige eksempler :
Bhabha, Homi K. (1984): Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse. I: October . Discipleship: A Special Issue on Psychoanalysis. Vol. 28, s. 125-133.
Clifford, James; Marcus, George E. red. (1986): Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography , University of California Press.
Foster, Hal (1993): Primitive Scenes. I: Critical Inquiry . Vol. 20, nr.1, s. 69-102.
Porter, Dennis (1991): Haunted Journeys: Desire and Transgression in European Travel Writing ; Princeton University Press.
Pratt, Mary Louise (1992): Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation ; Routledge.
Torgovnick, Marianna (1990): Gone Primitive: Savage Intellects, Modern Lives ; The University of Chicago Press.
Torgovnick, Marianna (1997): Primitive Passions: Men, Woman and the Quest for Ecstasy , Alfred A. Knopf.
120
Repræsentationer af 'primitive' kulturer i den moderne, vestlige diskurs
Fri skriftlig opgave.