[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal erhverve sig evne til at:
- tilvejebringe og kritisk vurdere ny information (teori eller empiriske data)
- formidle informationen og vurderingen heraf på en forståelig og klar måde
- deltage aktivt og engageret i de efterfølgende semestres undervisning
Mål:
De studerende skal kunne:
1) Beskrive sygdomme og sygdomsbegreber i såvel medicinsk, historisk som filosofisk perspektiv.
2) Forklare og vurdere videnskabelige, kliniske, historiske og filosofiske tankegange, herunder kunne beskrive og vurdere spørgsmålet om videnskabelighed i medicinen.
3) Forklare grundlæggende etiske overvejelser i relation til det medicinske område, såvel historisk som systematisk.
4) Anvende for det enkelte valgkursus - udvalgte, basale begreber og simple metoder, som for eksempel, udføre pH-titrering og tyndtlagskromatografi af en aminosyre med tilhørende beregninger.
5) Forklare og formidle den valgte problemstilling.
Sygdomme og sygdomsbegreber
Sygdomshistorie
Informationssøgning og -bearbejdning
Etik
Videnskabelighed
Evidensbasering
Mundtlig og skriftlig fremlæggelse
Enten: Vesterlandsk medicins udviklingshistorie
Eller: Fysiologiske / kemiske grundbegreber
Alle prøver på de 2 foregående semestre skal være beståede/godkendte. Engelskkundskaber forudsættes. Evne til at forstå og analysere tekster på dansk og engelsk.
Uffe Juul Jensen (Sundhed, menneske, kultur; filujj@hum.au.dk )
Torben E. Andreasen (Sundhed, menneske, kultur; filta@hum.au.dk )
Ole Sonne (Institut for Fysiologi og Biofysik; os@fi.au.dk )
Morten Skydsgaard (Steno Museet; morten.skydsgaard@si.au.dk )
Anette Gregersen (Fordybelseskursus i Kemi; akatanette.vgregersen@akat.dk )
Karen Vibe-Pedersen (fordybelseskursus i Kemi; akatkaren.vibe-pedersen@akat.dk )
Forelæsninger, holdundervisning, øvelser, selvstudium, fremlæggelser fra studerende. Det forventes, at de udvalgte tekster læses. Aktiv deltagelse i undervisningen forventes, især i holdtimer f.eks. i form af spørgsmål og diskussionsbidrag. På den filosofiske del er holdundervisningen obligatorisk.
Tekstkompendium og tekster af forskellig karakter
Der afsluttes med såvel skriftlige som mundtlige fremstillinger i form af tentamen (2 timer) med stillede opgaver (ekstern bedømmelse, bestået/ikke-bestået, alle hjælpemidler tilladte) og i form af fremlæggelser, der bedømmes internt af underviser samt eventuelt af medstuderende. Kemi afsluttes med godkendelse af skriftlig rapport.
Forudsætningen for godkendelse af valgkursus er, at den skriftlige prøve er bestået.