[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Det overordnede formål med Sexologi er at give de studerende basal indsigt i definitionen af seksuel sundhed, i seksuelle problematikker i relation til somatisk og psykisk sygdom samt i primære seksuelle dysfunktioner. Kursets formål er på længere sigt, at forsøge at gøre det lettere for læger at tale med patienter om seksualitet, og at give kommende læger basal viden til gavn for forebyggende sundhedsarbejde (eksempelvis i forbindelse med antikonceptionel rådgivning, undersøgelser vedrørende seksuelt overførte sygdomme samt undervisning / folkeoplysning).
Mål:
Det er hensigten, at de studerende ved afslutningen af kurset vil være i stand til at kunne berøre seksuelle problemstillinger i forbindelse med samtaler med patienter og at kunne identificere seksuelle problemer, hvor man som læge er fagligt kompetent til at yde egentlig sexologisk rådgivning.
Kurset skal således give de studerende en faglig platform for at kunne optage en anamnese og på basis af denne kunne udpege sexologiske problemstillinger, foretage simple sexologiske undersøgelser og henvise til sexologisk behandling. Kurset skal fremme kursisternes evne til at vurdere, hvorvidt et sexologisk problem kan afhjælpes og sammen med patienten sammenstille en behandlingsstrategi. Endelig skal kurset dygtiggøre kommende læger i at deltage i folkeoplysning i emner med relevans for seksuel sundhed.
Kurset vil omhandle nedenstående dele af det sexologiske speciale: Kommunikation, PLISSIT modellen, Sexologisk interview, Sexologisk rådgivning og terapi, Sensualitetstræning, Stop-start teknik, Seksuel sundhed, Seksuelle dysfunktioner: 1) Mandlig dysfunktion og 2) Kvindelig dysfunktion, Parafilier, Sexualitet og sygdom, Sexualitet og samliv i graviditet og efter fødselen
Infertilitet og sexualitet, Homoseksualitet, Cybersex og Andre kulturer (FGM).
Bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende.
Undervisningsansvarlig Astrid Højgaard, ledende overlæge, gynækologisk obstetrisk afdeling, Regionshospitalet i Randers. Flere forskellige undervisere vil være tilknyttet faget i forbindelse med undervisning.
Forelæsningsform de første to uger af kurset. Herefter påbegyndes gruppearbejdet med hjemmeopgaven. De studerende kan vælge mellem en række problemformuleringer, der på forhånd er givet. De studerende skal skrive hjemmeopgaven i grupper på ca. 4 personer og har en uge til dette. Problemformuleringerne holder sig inden for det pensum, der undervises i den/de første to uger, så stud. skal vise, at de mestrer et område inden for det de har lært.
Omfang af hjemmeopgave: Maks. 10 sider. De studerende skal angive, hvem der har skrevet hvad (for at sikre individuel bedømmelse).
De nordiske sprog.
Kursusmappe med tekster
P.O Lundberg Sexologi Liber 2002. (Svensk lærebog)
Kurset afsluttes med en fremlæggelse af hjemmeopgaven for de øvrige studerende.
Der udpeges på forhånd en anden gruppe studerende, der er opponenter ved fremlæggelsen, således at alle fremlægger og alle er opponenter.
Obligatorisk fremmøde og hjemmeopgave (bestået/ikke bestået).