Film og tv-teori I ( efterår 2008 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk
-
Niveau:
Bachelor (Sidefag)
-
Semester/kvarter:
-
Timer per uge:
3 forelæsningstimer
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
12712
Formål
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Centrale film- og tv-teorier og disse teoridannelsers historiske udvikling.
-
Teoridannelsernes relation til film- og mediehistorien.
-
Teoriernes betydning for forståelsen af de audiovisuelle mediers sprog og æstetik og disses udvikling.
-
Teoridannelsernes perspektiver i forhold til analytisk arbejde med film og tv.
-
Teoridannelsernes perspektiver i forhold til produktion af film og tv.
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
-
Kunne reflektere over og bringe teoridannelserne i anvendelse over for film og andre audiovisuelle medieprodukter.
-
Kunne arbejde praktisk og teoretisk reflekterende med udvalgte eksempler: i forbindelse med værkintern beskrivelse, analyse og tolkning.
-
Kunne argumentere for valg af teorigrundlag for analyse af film eller andre medieprodukter.
-
Kunne anvende film- og medieteoretiske tilgange til karakteristik af medieproduktioner og placering af disse i mediekulturel og samfundsmæssig sammenhæng.
-
Kunne redegøre mundtligt og skriftligt for audiovisuelle mediers betydningsdannelse og potentielle virkning.
-
Kunne bringe teoretisk viden i anvendelse i forbindelse med audiovisuel medieproduktion.
Formålet med disciplinen er at give de studerende grundlæggende viden om og overblik over centrale teorier om audiovisuelle mediers betydningsdannelse og kommunikative funktioner, samt teoriernes
historiske udvikling.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
demonstrerer viden om centrale teoridannelser og forståelse af teoriudviklingen.
Indhold
Faglige forudsætninger
Underviser
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. De studerendes arbejde i undervisningsforløbet kan foregå i grupper.
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
Prøven kan aflægges på to måder: a) I tilknytning til undervisningen b) uden tilknytning til undervisningen.
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet) er prøven bestået ved denne dokumenterede deltagelse.
Prøveform:
Undervisningsdeltagelse.
Censur og bedømmelse:
Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning:
5 ECTS-point.
b) Foreligger der ikke undervisningsdeltagelse, skal der udarbejdes en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfang 10-15 sider.
Prøveform:
Bunden skriftlig hjemmeopgave
Varighed:
30 dage
Censur og bedømmelse:
Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning:
5 ECTS-point.