Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Filmanalyse ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat(sidefag)
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10162

Formål

  • De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
  • Udtrykselementers og indholdsstrukturers funktioner i værkenheder.
  • Relationerne mellem æstetisk-stilistisk niveau, narrativ struktur, tematiske helheder og værkeksterne perspektiver.
  • Værkanalytiske metoder.
  • Praktisk analyse af film- og tv-produktioner.
  • Kendskab til tv-specifikke teoridannelser i forhold til tvgenrekonventioner.
  • Analyse af programtyper og deres udtryksformer.
  • Fortælleformer og æstetiske særtræk i centrale tv-genrer og deres forhold til målgruppeovervejelser.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne beherske værkanalytisk praksis og kunne argumentere for valg af teoretisk grundlag og metode.
  • Demonstrere analytisk indsigt i forbindelse med deltagelse i medieproduktion.
  • Kunne reflektere over og vurdere problemstillinger i forbindelse med film og medieproduktion.
  • Kunne beskrive og analysere æstetiske og kommunikative problemstillinger i relation til målgruppeovervejelser.
  • Kunne vurdere tv-produktioner og programudbud i forhold til målgrupper og samfundsmæssigt perspektiv.
  • Kunne arbejde analytisk og kreativt med forskellige genrer og formidle disse analyser mundtligt og skriftligt.

Formålet med disciplinen er at give de studerende indsigt i og erfaring med analyse og fortolkning af audiovisuelle medieproduktioner. Der lægges vægt på opøvelse af præcis beskrivelse af såvel detaljer som større helheder i analyseobjekterne, således at der i analyserne kan indgå diskussion af
relationer mellem f. eks. stilistiske virkemidler, tematiske helheder og kulturel kontekst.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • behersker filmanalytiske redskaber og kan argumentere for valg af metode.
  • kan redegøre for relationen mellem den værkinterne analyses niveauer samt relationer mellem værkinterne og værkeksterne forhold.

Indhold

Faglige forudsætninger

Disciplinerne på tredje og fjerde semester af sidefaget kan først aflægges, når bacheloruddannelsen er bestået, da de indgår i den studerendes kandidatuddannelse.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler. De studerendes arbejde i undervisningsforløbet kan foregå i grupper.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i film og TV

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefaget i film og tv

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven er en skriftlig eksamen og kan aflægges på to måder: a) i tilknytning til undervisningen eller b) uden tilknytning til undervisningen.

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet) aflægges prøven som fri hjemmeopgave. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog
således at alle dele af opgaven, undtagen problemformuleringen og konklusionen, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfang 12-15 sider pr. studerende.

Prøveform: Fri, skriftlig opgave.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 10 ECTS-point.

b) Foreligger der ikke undervisningsdeltagelse skal der udarbejdes en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformuleringen og konklusionen, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfang 15-20 sider pr. studerende.

Prøveform: Bunden skriftlig opgave
Varighed: 30 dage.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 10 ECTS-point.