Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Journalistisk og faglig formidling ( efterår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor(Supplering)
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12709

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Færdighed i at idéudvikle med udgangspunkt i forskellige teknikker, coache samt give og modtage feedback, der er konkret, fremadrettet og konceptuel.
  • Færdighed i afgrænsning og skarpvinkling af sit fagstof så det kan formidles forståeligt uden at blive overfladisk
  • Evne til at fange og fastholde forskellige målgrupper med relevante virkemidler.
  • Færdighed i at skrive et enkelt, talesprogsnært og flydende sprog.
  • Færdighed til at strukturere tekster efter princippet om faldende vigtighed.
  • Evne til at indgå i skiftende teams og samarbejde om kommunikationsopgaver.
  • Indsigt i de journalistiske arbejdsmetoder

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Viden om at formidle problemstillinger og afgrænsede emner, så stoffet bliver tilgængeligt for forskellige målgrupper
  • Indsigt i informationsjournalistikkens redskaber herunder viden om kommunikations-strategisk arbejde i teori og praksis.
  • Bevidsthed om mediernes rolle og om ytringsfrihedens grænser for den enkelte formidler

Formålet med disciplinen er at lære de studerende at formidle emner inden for deres fag præcist, klart og modtagerorienteret. Disciplinen træner specifikt de studerendes evne til at skrive konkret og dynamisk med et klart mål, og ideen er, at de studerende i betydelig grad udfylder rammerne med
indhold hentet fra deres studium. Disciplinens tilbagevendende succeskriterium er, at stoffet er vinklet, så det kan formidles forståeligt på den givne plads uden at blive overfladisk. Kravene til stringent, målrettet formidling skærpes, sideløbende med at de studerende bliver fortrolige med grundlæggende journalistiske redskaber som idéudvikling, coaching og efterkritik.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • evner at vælge rette kommunikationsredskaber til en given formidlingsopgave
  • kan bruge de journalistiske værktøjer korrekt
    - kan formidle svært eller kompliceret stof til en læserskare med ringe eller
    intet kendskab til den studerendes fagområde.

 

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Der lægges i undervisnings- og arbejdsformerne vægt på, at den studerende opnår færdighed i at vurdere stoffets relevans for målgruppen. Semestret er bygget op om holdundervisning med fast underviser og en tilstræbt vekselvirkning mellem praktisk arbejde (hurtige øvelser/længere opgaver), oplæg fra underviser, oplæg fra studerende, diskussioner, skriveværksteder, eksempelgennemgang, opgaveevalueringer og gæsteundervisere.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i journalistisk formidling

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøveform: En kombination af en mundtlig og en skriftlig eksamen.
Nærmere bestemmelser: Prøven kan aflægges på en af to måder:

a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt den daglige undervisning (75% tilstedevær) og deltaget løbende i produktioner med de obligatoriske gruppeprocesser herunder afleveret de stillede opgaver rettidigt og med et tilfredsstillende resultat er prøven en
kombination af en fri skriftlig opgave (artikel og arbejdsrapport) og en mundtlig eksamen. Opgaven kan udarbejdes alene eller sammen med én medstuderende.

Prøveform: Fri skriftlig opgave og en mundtlig eksamen.
Varighed: 45 min. inkl. votering.
Omfang: 6 sider
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 30 ECTS-point.

b) For studerende der ikke opfylder kravene om undervisningsdeltagelse er prøven en kombination af erstatningsopgaver svarende til omfanget og niveauet af semestrets opgaver og en bunden skriftlig opgave (artikel og arbejdsrapport) og en mundtlig eksamen.

Prøveform: Bunden skriftlig opgave og en mundtlig eksamen.
Varighed: 45 min. inkl. votering.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 30 ECTS-point.