[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
OVERTEGNET
at tilegne sig et kommunikationsteoretisk grundlag for praktisk tilrettelæggelse af virksomheders, organisationers og offentlige myndigheders eksterne strategiske kommunikation
at forstå og kunne anvende forskellige fremgangsmåder for planlægning og evaluering af strategisk kommunikation
at arbejde med det teoretiske grundlags praktiske betydning for strategi og handlingsplan inden for rammerne af denne model
at opnå kvalifikationer som afsendere i samarbejde med reklame-, medie-, kommunikations- og analysebureauer
Kurset er baseret på at give deltagerne en forståelse for de forskellige discipliner indenfor kommunikationsrådgivning. Kurset vil fokusere på at få deltagerne til at forstå de forskellige perspektiver der findes i arbejdet med tilrettelæggelse af en strategisk proces. Ethvert valg af fremgangsmåde og værktøj til strategisk kommunikation er bestemt af afsenderens opfattelse af, hvordan kommunikation fungerer/virker, herunder hvordan modtagerne bruger og reagerer på medieformidlet og interpersonel kommunikation. Derfor vil kurset starte med at diskutere forskellige kommunikationsteoretiske modeller for forståelse af kommunikation, for at skabe en fælles forståelse af hvorfor forskellige aktører agere som de gør.
I dette perspektiv arbejdes med kommunikationsteoriens grundmodeller og en række udvalgte kommunikationsteoretiske emner. Vi vil diskutere skabelse af forbrugerindsigter som indgang til kommunikationsplanlægning, forskelle mellem kvantitative og kvalitative indsigter, kampagne strategi som en kreativ disciplin, ide- og konceptudvikling, udarbejdelse af handlingsplaner for styring af kommunikationsplaner, mediegruppernes styrker og svagheder i kampagnesammenhæng, mødet mellem interpersonel og medieformidlet kommunikation, netværkskommunikation samt metoder for evaluering og optimering af kampagneeffekt.
Med udgangspunkt i en strategisk model for kommunikationsplanlægning gennemgås de forskellige udfordringer og muligheder undervejs.
Kurset vil i størst mulig grad basere diskussionen af teorien gennem cases, øvelser og diskussion. Der vil blive lagt op til gruppearbejde med konkrete cases og det anbefales at vælge eksamensopgave tidligt i forløbet, da det vil være oplagt at arbejde med egen opgave undervejs i øvelserne.
Med henblik på strategisk kommunikation skal kurset træne deltagerne i praktisk anvendelse af deres medie- og kommunikationsteoretiske indsigt, kvalificere deltagerne til at fungere i samspil med forskellige aktører på kommunikationsrådgivningsfeltet og give deltagerne en vis indsigt i hvordan kommunikationsbranchen tænker og arbejder.
Kurset foregår på kandidatniveau og kan være specialeforberedende. Kurset tager udgangspunkt i forudsætninger vedrørende metode, mediesystem og kommunikationsteori (især receptionsteori, semiotik og retorik), der svarer til den medievidenskabelige grund- og suppleringsuddannelse.
Pernille Fruensgaard
Kursusdeltagerne får en plan for forløbet. Forløbet gennemgår de forskellige stadier i en kommunikationsplanlægningsproces, og vil derfor også være struktureret på denne vis. Undervisningen vil være forelæsninger kombineret med øvelser og diskussion på holdet. Desuden vil der 2 gange være lagt op til et længere seminar med fokus på øvelser og gruppearbejde, samt eventuelt gæsteforelæsninger.
Deltagerne skal danne grupper på 3-4 personer. I forbindelse med øvelsesarbejdet kan grupperne også skulle lave mindre oplæg til videre gruppe- eller plenumarbejde. Indfrielse af kursets faglige og kompetencemæssige mål kræver en aktiv og selvstændig indsats.
Obligatorisk læsning (pensum)
(I alt 611 sider)
Jim Taylor:
Space Race, John Wiley & Sons Ltd., 2005
(1-19, 57-82, 83-115) (ca. 76 sider)
Preben Sepstrup:
Tilrettelæggelse af information: kommunikations- og kampagneplanlægning, Academica 2006,
(17-30, 31-54, 55-126, 142-154, 279-287) (note: 2. Udgave kan IKKE bruges) (Cirka 136)
Taylor and Hatch:
Rigorous magic communication ideas and their application, John Wiley & Sons Ltd. 2007
(4-110) (Cirka 80 sider)
Jenkins, Henry:
Convergence Culture: Where old and new media collide, New York University Press. 2006
(1-25, 25-59, 93-131)(Cirka 97 sider)
Cooper, Alan m.fl.:
How to plan advertising, APG, Thomson, 1997 2.udgave
(50-63) (Cirka 13 sider)
Julian Saunders m.fl.
The communications challenge, APG 2004
(23-53, 81-111, 111-145) (Cirka 94 sider)
Aaker, David A. m.fl
Brand Leadership, Free Press 2002
(31-64, 95-128, 129-156)(Cirka 93 sider)
Heath, Chip m.fl
Made to stick, Random House 2007
(3-25) (Cirka 22 sider)
Bullmore, Jeremy
Apples, Insights and mad inventors, John Wiley & Sons Ltd. 2006
(139-159) (Ikke pensum med inspiration)
Hansen, Flemming m.fl.
Kommunikation, mediaplanlægning og reklamestyring Bind 2, Samfundslitteratur, 1. Udgave 2001
(Ikke pensum men inspiration til oplæg)
Rogers, Everett M.
Diffusion of innovations, Free Press, 1962 (2003 5. Udgave)
(Ikke pensum men inspiration)
Kommunikationsplanlægning og kampagnestrategi
Vil være mulig ifbm eksamensopgaven, men kun på foranledning af de studerende selv.
Mediesystemanalyse og kommunikations-tilrettelæggelse (10 eller 20 ECTS); Valgfag (10 eller 20 ECTS) Metodeteori og medieproduktionsanalyse (10 eller 20 ECTS)
I henhold til studieordningen