[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At kunne analysere processer omkring produktion af kulturelt indhold på tværs af medier.
Kulturen i medierne er, ligesom andet indhold, et resultat af forhandlinger imellem en række aktører: journalister, redaktører, kunstnere, presse- og PR-medarbejdere fra forskellige typer af institutioner og ikke mindst publikum. At publikum i stigende grad er vigtige medspillere skyldes ikke mindst de mange kulturrelaterede hjemmesider, hvor en stor del af indholdet er brugergenereret. Med dette udgangspunkt er formålet med dette kursus at analysere de mange delvis forbundne processer, hvor igennem kulturelt indhold placeres i og på tværs af medier. En løbende forhandling af kulturbegrebet er del af disse processer, hvilket også kan siges om skiftende relationer imellem producenter og konsumenter (af både (kultur-)produkter og kulturstof). Kurset sigter på, at opstille en overordnet (medie-)teoretisk ramme for de omtalte processer samtidig med, at der løbende vil være fokus på praksis i form af gæsteoplæg fra flere af de ovennævnte aktørtyper. Med hensyn til indhold vil vi beskæftige os med anmeldelser, interviews, portrætter, servicejournalistik (mad, mode mm.) og kulturpolitik.
Klaus Krogsholm
Holdundervisning, gruppeoplæg samt oplæg fra eksterne aktører
Kulturens journalistik på tværs af medier
Ja
Medievidenskab:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik, Metodeteori og medieproduktionsanalyse, valgfag
Ifølge studieordningen