Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medier og kommunikations rolle i sociale og kulturelle forandringsprocesser i udviklingslande ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge: Torsdag kl. 13 - 16
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11747

Formål

Fagets formål er:

· at introducere studerende til teoretisk og empirisk viden om medier og kommunikations rolle i sociale og kulturelle forandringsprocesser i forskelligartede udviklingslande

· at give de studerende kompetence til at analysere et fremmedartet genstandsfelt gennem inddragelse af nye teorier såvel som benyttelse af kendte teorier på nye måder

· at etablere et rum for refleksion, hvor den studerende kan forstå den anden (medier og kommunikations rolle i udviklingslande) for derigennem bedre at forstå sig selv (medier og kommunikations rolle i vestlige lande)

· at udvikle de studerendes evne til teoretisk og metodisk at reflektere over konsekvenserne af forskellige former for intervention i forbindelse med udviklingsbistand

Indhold

Globaliseringen, den teknologiske udvikling, en polariseret geopolitisk udvikling og en fatal AIDS epidemi betyder, at en række udviklingslande gennemgår gennemgribende sociale, kulturelle, økonomiske og politiske forandringer. Det er fagets intention dels at analysere mediernes politiske, sociale og kulturelle rolle i disse forandringsprocesser dels at anlægge et bredere kommunikationsperspektiv på social og kulturelle forandringsprocesser. Analysen af mediernes rolle vil lægge et bredt teoretisk perspektiv, der inddrager såvel udviklings- og demokratiteori om mediernes politiske rolle som kulturteorier om mediernes identitetsskabende rolle i spændingsfelterne mellem det globale og det lokale og mellem det traditionelle og det moderne. Kommunikationsperspektivet vil blive belyst teoretisk og empirisk, og der vil blive fokuseret på forandringsprocesser i tilknytning til intervention fra eksterne agenter.

Faget vil i vid udstrækning inddrage case-studier og underviserens egne erfaringer, eftersom forandringsprocesserne dels er specifikt forankrede i nationale og lokale forhold dels er påvirket af globale udviklingstendenser.

Faglige forudsætninger

Ba medievidenskab

Underviser

Poul Erik Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

I første del vekselvirkning mellem lærer- og studenteroplæg og dialogbaseret undervisning. I anden del større vægt på projektarbejde og projektpræsentationer. Det forventes, at de studerende aktivt

Litteratur

Fastlægges senere

Titel

Medier og kommunikations rolle i sociale og kulturelle forandringsprocesser i udviklingslande

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Kurset giver gode forudsætninger for efterfølgende at tage praktik i et udviklingsland

Kan indgå i uddannelsen som:

Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, Medie og samfundsteori og medieæstetik samt valgfag.

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen