Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mediereception og kvantitativ mediebrugsanalyse MED Suppl. ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12705

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Viden om mediebrug, receptionsteori, metodeteori og forskningstraditioner knyttet til publikumsforskningen.
  • Viden om forbrugsmønstre ved forskellige medier og samspillet mellem disse.
  • Forståelse for metodiske problemstillinger der knytter sig til at gennemføre kvantitative publikumsanalyser.
  • Færdighed i brug af databaser over mediebrug.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne identificere og analysere medieforbrugsmønstre og sætte disse i forhold til en bredere social og kulturel sammenhæng.
  • Kunne planlægge og gennemføre kvantitative undersøgelser af mediebrug.
  • Kunne vurdere resultater af kvantitative undersøgelser.
  • Kunne identificere og analysere medieforbrugsmønstre.

Formålet med disciplinen er at give de studerende viden om og forståelse af relationen mellem medier og publikum. Teoretisk introduceres til receptionsteorier og forskningstraditioner inden for publikumsforskningen i skæringspunktet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Endvidere giver disciplinen de studerende færdighed i analysen af mønstre i relationen mellem medier og mediebrugere. Der fokuseres på kvantitative tilgange i form af introduktion til statistisk metode og til en række databaser over mediebrug.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • evner at beskrive og vurdere sammenhængen mellem de enkelte medier og brugerne med udgangspunkt i kvantitative analyser.
  • demonstrerer færdighed i at gennemføre kvantitative mediebrugsanalyser.

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler. De kvatitative brugsmønstre introduceres endvidere gennem korte introduktioner til indsamlingsmetoden bag og afbygningen af de forskellige baser samt øvelser i brugen af dem til analytiske formål.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges på to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende (75% tilstedevær) har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven bestået ved undervisningsdeltagelse.

Prøveform : Undervisningsdeltagelse.
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået
Vægtning : 10 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen
problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfang er 15-20 sider for én studerende.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 30 dage.
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning : 10 ECTS-point.