Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mediereceptionsanalyse I ( efterår 2008 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9711

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og
færdigheder inden for følgende områder:

  • Viden om mediebrug, receptionsteori, metodeteori og forskningstraditioner knyttet til publikumsforskningen.
  • Færdighed i anvendelse og vurdering af kvantitative og kvalitative metoder i analysen af mediebrug og -reception.
  • Færdighed i anvendelse af receptions- og metodeteori i empirisk praksis.
  • Færdighed i analyse af empiriske data i et receptions- og metodeteoretisk perspektiv.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne planlægge og gennemføre kvantitative og kvalitative undersøgelser.
  • Kunne vurdere resultater af kvantitative og kvalitative undersøgelser.
  • Kunne identificere og analysere medieforbrugsmønstre og sætte disse i forhold til en bredere social og kulturel sammenhæng.
  • Kunne indgå i faglige samarbejdsrelationer og tilrettelægge et projektarbejde, hvor der arbejdes empirisk med konkret modtagere og eventuelle eksterne samarbejdspartnere.

Formålet med disciplinen er at give de studerende et teoretisk og metodisk perspektiv på mediereceptionsanalysen. Der introduceres til kvantitative og kvalitative tilgange og til publikumsforskningen både metodisk, teoretisk og anvendelsesorienteret i form af praktiske redskaber.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende:

  • viser færdighed i anvendelse af kvantitative og kvalitative metoder.
  • er i stand til at omsætte teori til empirisk praksis og at sætte en empirisk praksis i teoretisk perspektiv.
  • er i stand til at forklare, vurdere og perspektivere mediebrugen i forhold til sociale og kulturelle faktorer.

Indhold

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Mediereceptionsanalyse II, når prøven i Mediereceptionsanalyse I er bestået.
Den studerende kan først indstille sig til prøve i det Mediesystemanalytiske modul, når det Receptionsanalytiske modul er bestået.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske projekter i grupper under vejledning.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Skriftlig og mundtlig
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven en fri hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at
alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Opgavens omfang er 20-25 sider pr. studerende. Ved den mundtlige prøve tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamensopgave med inddragelse af pensum. Den mundtlige del af
eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.

Prøveform : Fri hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen.
Varighed : 30 minutter, inkl. censur.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 20 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Opgavens omfang er 25-30 sider pr. studerende. Ved den mundtlige prøve tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamensopgave. Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen.
Varighed : 30 dage til hjemmeopgaven, 40 minutter, inkl. censur. til den mundtlige prøve.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 20 ECTS-point.