Medietekstanalyse MED Suppl. ( efterår 2008 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
1. semester
-
Timer per uge:
3 forelæsningstimer
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
12704
Formål
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Analyse af medieteksters kommunikative karakteristika og funktioner, med henblik på æstetiske virkemidler, tematik, genre, mediekulturelle og samfundsmæssige konteksters betydning for medieteksterne.
-
Færdighed i analyse af samspillet mellem form, indhold og mediekulturel kontekst i de trykte, auditive, audiovisuelle og interaktive medieformer både historisk og aktuelt.
-
Analyse af samspil mellem de forskellige medieformer.
-
Færdighed i anvendelsen af relevante analyseteorier med fokus på deres anvendelighed i forhold til konkrete medieformer, mediegenrer og medietekster.
-
Forståelse for og kendskab til metodiske og teoretiske problemstillinger inden for medietekstanalysen.
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
-
Kunne udføre medietekstanalyser.
-
Kunne reflektere over mediers karakteristika, udtryksformer og indhold på en analytisk opmærksom og udfoldet måde, samt analytisk forholde sig til medieformernes forskellige kulturelle kontekster.
-
Kunne forholde sig analytisk til de forskellige genrer og formater samt deres relation til de forskellige medieformer og kommunikative formål.
-
Kunne udvælge og anvende relevante analysemetodiske og -teoretiske strategier til et givet medietekstmateriale (f.eks. visuel, narrativ, auditiv, sproglig og/eller dramaturgisk analyse, genreanalyse, argumentation og retorik, receptionsæstetik og diskursanalyse), og relatere dette til mere overordnede mediekulturelle og teoretiske problemstillinger.
-
Kunne anvende medietekster til at arbejde problemorienteret i forhold til et aktuelt eller historisk tema.
Formålet med disciplinen er at give den studerende viden om, forståelse for og færdighed i analyse af de forskellige medieformers og medietekstgenrers kommunikative karakteristika, teoretisk-analytiske implikationer samt kulturelle kontekster. Forløbets tager udgangspunkt i de forskellige medieformer med fokus på udvalgte mediegenrer og -tekster. Disciplinen introducerer til forskellige analyseteoretiske og -metodiske tilgange til medietekstanalysen.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
demonstrerer færdighed i metodisk reflekteret analyse af medieteksters
-
æstetiske, kulturelle og teknologiske karakter som kommunikation.
-
argumenterer for valget af analyseteoretisk og -metodisk tilgangsvinkel i forhold til et medietekstmateriale.
-
demonstrerer analytiske og analysemetodiske færdigheder i løsningen af den stillede opgave.
Indhold
Faglige forudsætninger
Den studerende kan først indstille sig til prøven i mediesystemanalyse når medietekstanalyse er bestået.
Underviser
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler.
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Prøven er en skriftlig eksamen og har form af en bunden, skriftlige hjemmeopgave, omfang 12-15 sider. Før opgaven udleveres afleverer den studerende en synopsis på 3-5 sider. Denne skal indeholde en motiveret problemstilling, en afgrænsning af det valgte genstandsfelt samt argumentation for den teoretiske og metodiske forståelsesramme. Synopsis og pensumopgivelserne skal godkendes af faglæreren senest 4 uger før eksamen.
Prøveform
: Bunden, skriftlige hjemmeopgave.
Varighed
: 7 dage.
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 15 ECTS-point.