Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Reception, reklame og modtagerorientering ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge: Mandag 8-11.
  • Deltagerbegrænsning: 20 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11676

Formål

OVERTEGNET

 

Kursets formål er at styrke deltagernes målgruppeanalytiske og målgruppebeskrivende kompetencer samt at opøve det man forsøgsvis kunne kalde en teoretisk funderet sociologisk fantasi forstået som evnen til systematisk at kunne afkode og vurdere et medieprodukt eller et budskab med flere forskellige målgruppers briller.

Kurset har fokus på det målgruppe- og receptionsmæssige aspekt i planlægning og produktion af reklamekommunikation. Der vil ikke blive præsenteret en samlet kampagneplanlægnings- og evalueringsmodel, som vi f.eks. kender den fra Sepstrup. Fokus er de relevante teorier og hjælpemidler til arbejdet i og omkring det afkodningsdrama, der udspiller sig mellem medieafsenderen med intentionen, medieteksten med indholdet og mediemodtageren med meningen.

Ud fra en erhvervsmæssig vinkel er det kursets ambition at kvalificere deltagerne til at kunne fungere som strategiske plannere og projekt- og kampagneansvarlige på danske reklame- og kommunikationsbureauer. Meget af undervisningen vil derfor sigte mod de udfordringer, teoretiske kompetencer og praktiske hjælpemidler, der især er vigtige og relevante for strategerne og plannerne på bureauerne. Vi vil bl.a. komme ind på, hvad der kræves for at lave gode strategiske briefing, kreative briefings samt effektive vurderinger af det kreative arbejde.

Indhold

Det er almindelig kendt og accepteret at modtageren af en medietekst bearbejder teksten i den meningstilskrivende del af receptionsprocessen. For en kommerciel reklameafsender er succes således ikke kun et spørgsmål om, hvad reklamen gør ved modtageren, men i lige så høj grad et spørgsmål om, hvad modtagerne gør ved reklamen. Viden om modtagerne er derfor vigtig.

Men hvad stiller reklamepraktikeren op i de situationer, hvor der ikke er tid eller penge til at gennemføre fokusgruppeundersøgelser eller andre former for empirisk baserede målgruppeanalyser forud for en kommunikationsaktivitet? Hvordan sikrer vi bedst, at der ikke opstår sprækker mellem vores intentioner som afsender og modtagerens faktiske afkodning? Hvilke hjælpemidler kan vi trække på?

På basis af deltagernes eksisterende viden om mediereception, tekst- og modtagerbegreber samt gennemgang af centrale, udvalgte resultater fra forskellige grene af receptionsteorien vil kurset introducere og diskutere en række modtagerorienterede videnstyper og modeller, der kan hjælpe den kommercielle tekstproducent med at målrette og effektivisere de praktiske reklameaktiviteters anslag hos modtagerne. Nogle af disse videnstyper vil være kendte andre vil være nye. Kursets fokus vil være at diskutere og undersøge, i hvilken udstrækning den teoretiske viden kan operationaliseres og gøre gavn i praksis.

Kurset vil herudover åbne sig ud mod den praktiske virkelighed og se nærmere på de rutiner, arbejdsmetoder og kommunikationsopfattelser, der dominerer på de danske bureauer. Hensigten er at identificerer og anskueliggøre de forskellige faser i det daglige arbejde med reklameproduktion, hvor målgruppeorienteret viden og sociologisk fantasi kan være nyttig og dermed skabe det bedst mulige grundlag for en høj grad af overensstemmelse af mellem afsenders intentioner og modtagernes faktiske afkodninger.

Faglige forudsætninger

Indfrielse af kursets faglige mål kræver:

- en aktiv og selvstændig indsats

- lyst til dialog, input udefra, praktiske øvelser og studenteroplæg

- en vis interesse for dansk reklame- og kommunikationspraksis

- deltagelse i samtlige lektioner

Underviser

Ronni Madsen

Undervisnings- og arbejdsform

Vekslende mellem traditionel forelæsning, studenteroplæg, gæsteindlæg og diskussion.

Der vil blive arrangeret 2-3 stk. dobbeltlektioner, der får form af 5-6-timers workshops, hvor vi veksler ml. forelæsning, oplæg og øvelser. Deltagelse i disse workshops er vigtig.

 

For at konkretisere de arbejdsprocesser og kommunikationsopfattelser, der præger den danske reklame- og kommunikationspraksis vil der blive arrangeret besøg på et større dansk reklamebureau (i Århus) samt gæsteindlæg fra 1-2 eksterne praktikere.

Litteratur

Foreløbig litteraturliste:

- Alsted, Christian, Buhl, Claus: TV-reklamespot og Seer , Institut for afsætningsøkonomi Handelshøjskolen i København, 1987.

- Bourdieu, Pierre: Distinction, Routledge & Kegan Paul, 1984.

- Bourdieu, Pierre: The logic of practice , Polity Press, Cambridge, 1990.

- Buhl, Claus: The Consumers ad: The art of making sense of advertising in Marketing and Semiotics Selected Papers from the Copenhagen Symposium , Handelshøjskolens Forlag, 1991.

- Buhl, Claus & Mick, D. G.: A meaning-based model of advertising experiences , Copenhagen Buisness School Marketing Institute, 1993.

- Bruun, Hanne: Daytime Talk shows i Danmark , 2004

- Dahl, Henrik: Hvis din nabo var en bil , Akademisk Forlag, 2. udgave, 2006.

- Dahl, Henrik: Sociologi og målgrupper. Nogle erfaringer med at operationaliserer Bourdieu in Mediekultur nr. 24 , 1996.

- Douglas, Mary: Thought Styles , Sage, 1996.

- Fish, Stanley: What makes an interpretation acceptable? in Is there a text in this class? , Harvard University Press, 1980.

- Birgitte Höijer: Cultural Cognition, New perspectives in audience theory , Nordicom, 1998

- Iser, Wolfgang: A phenomelogical Approach in The implied Reader , Baltimore, 1974.

- Mikkelsen, Jan Fogh: Pragmatisk receptionsteori in Reception af levende billeder (red.) Højbjerg, Lennard, Akademisk Forlag, 1994.

- Sepstrup, Preben: Tilrettelæggelse af information , 3. udgave Academica, 2006.

- Sestoft, Carsten: Livsstilsforskning i nordvest in Kritik 131 , Nordisk Forlag, 1998.

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

ja

Kan indgå i uddannelsen som:

Metodeteori og medieproduktionanalyse, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen