Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Analyse og fortolkning KA, MUS ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat (A-linje)
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11388

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

· demonstrerer videregående færdighed i værkanalyse og værkfortolkning.

· viser evne til at redegøre for og reflektere over anvendte teoretiske synsvinkler og metodiske tilgange.

 

Indhold

Analyse og fortolkning.

Disciplinen har til formål at videreudvikle den studerendes færdigheder i musikalsk analyse og fortolkning inden for en af studienævnet godkendt temaramme. Et antal værker (i bredeste forstand) studeres ud fra ekspliciterede teoretiske synsvinkler og metodiske tilgange. Disciplinen omfatter musik i såvel noteret som klingende form, samt multimediale værker, hvor musik udgør en væsentlig parameter.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Steen Kaargard Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil typisk foregå som forelæsninger vekslende med diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og/eller skriftlige studenteroplæg.

Litteratur

Kompendie udleveres

Bedømmelse

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) bunden, skriftlig opgave, varighed 2 uger, omfang 12-15 sider pr. studerende

b) Bunden, skriftlig opgave, varighed 2 uger, omfang 20-25 sider

 

Nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den af studienævnet udbudte undervisning består prøven af en bunden, skriftlig opgave. Eksaminator stiller et mindre antal opgaver, hvoraf eksaminanden besvarer én. Opgaven kan udarbejdes individuelt eller i gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) Alternativt består prøven af en større bunden, skriftlig opgave.