[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende
· under hensyntagen til repertoirets stil og karakter demonstrerer musikalsk udtryksevne,
· viser grundlæggende kontrol over sit vokale instrument
· viser færdighed i bladsang
· demonstrerer praktisk og teoretisk kendskab til elementær sangpædagogik
Sangpædagogik
Disciplinen skal bibringe den studerende grundlæggende praktisk og teoretisk kendskab til sangpædagogisk formidling.
Den studerende kan først indstille sig til prøven i Sang og sangpædagogik, når Sang og stemmeteori er bestået.
Martin Guldberg, Vibeke Højlund, Lene Westenholtz, Rikke P. Mach
Undervisningen i sangpædagogik foregår på små hold, hvor de studerende med underviseren som supervisor skiftevis underviser hinanden i et repertoire udvalgt i samråd med underviseren. Derudover soloundervisning i sang med fokus på individuelle behov.
Udvalgte artikler fra:
Gillyanne Kayes: Singing and the actor (London 2000)
Richard Miller: The structure of singing (New York 1996)
Kathrine Sadolin: Komplet Sangteknik (Shout Publishing, København 2000)
Thomas Hemsley: "Singing & Imagination" (London, 1998)
Vagn Thordal: Sangteknik på stemmens præmisser (København 1984)
Paul Lohmann: "Stimmfehler - Stimmberatung" ; Schott Verlag)
Franziska Martienssen: "Das bewusste Singen" (C. F. Kahnt Verlag; 4. oplag, 1979)
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse samt en praktisk prøve, varighed 30 min. inklusive bedømmelse
b) Fri skriftlig prøve, omfang 7-9 sider, kombineret med praktisk prøve, varighed 45 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning i sangpædagogik aflægges prøven som en praktisk prøve, der omfatter:
1. En selvvalgt af anden faglærer godkendt sang, hvis sangtekniske og pædagogiske problemstillinger fremlægges af eksaminanden.
2. En sang udvalgt af censor og eksaminator fra en af anden faglærer godkendt liste på 3 stilmæssigt forskellige sange.
3. Sang fra blad af to forskellige typer opgaver.
Der må ikke være sammenfald mellem opgivelserne til Sang og stemmeteori henholdsvis Sang og sangpædagogik. Prøvens tre dele vægtes ligeligt i bedømmelsen.
b) Alternativt aflægges prøven som en kombineret skriftlig/praktisk prøve. Prøvens skriftlige del udgøres af en fri, skriftlig opgave inden for et relevant sangpædagogisk emne skrevet på baggrund af et af faglærer godkendt pensum (omfang: 100 sider). Opgaven afleveres senest 2 uger før den praktiske prøve.
Prøvens praktiske del udgøres af:
1. Sangpædagogisk prøve: Undervisning af en tilstillet sangelev i en af faglærer udvalgt sang. Sangen meddeles eksaminanden 1 uge før eksamen.
2. Den øvrige del af den praktiske prøve aflægges som beskrevet under prøveform a).