[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give de studerende en forståelse af og indsigt i de centrale processer i celler med fokus på anvendelse af nanoteknologiske metoder, samt forstå hvordan cellulære processer kan inspirere to udvikling af nye nanoteknologiske metoder.
At the end of the course, the students are expected to be able to:
On the basis of the syllabus describe, analyse and draw conclusions from experimental molecular bionanotechnological results
Videregående gennemgang af replikations-, transskriptions- og translationsprocesserne, som de forløber i både prokaryoter og eukaryoter, gener og genomer, kontrol af genekpression, DNA repair, cellecyklus, immunsystemet, cellesignalering og kommunikation, kræft, membraner, cytoskelettet og cellemobilitet, væsentligste molekylærbiologiske teknikker.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne
" Forklare og beskrive transkriptionsprocessen (initiering, elongering og terminering) hos prokaryoter og eukaryoter,
" Beskrive forskellige typer af transkriptionsfaktorer (DNA bindings- og aktiveringsdomæner), som findes hos eukaryoter.
" Forklare , hvorledes regulering af initiering af transkription forløber baseret på kromatinstruktur, promoter elementer og disses samspil med transkriptionsfaktorer og RNA polymerase kompleks.
" Beskrive processering af mRNA (splicing, capping og polyadenylering) samt redegøre for , hvilke enzymer og RNA species, der indgår, og hvorledes de fungerer.
" Beskrive forløbet af replikationsprocessen hos prokaryoter og eukaryoter, -herunder redegøre for rollen af de deltagende enzymer samt kromatinstruktur og kromosomopbygning.
" Beskrive forløbet af translationsprocessen (initiering, elongering og terminering) hos prokaryoter og eukaryoter,
" Beskrive og forklare processer som rekombination og transposition.
" Beskrive de enkelte trin i cellecyklus i forbindelse med mitose og meiose og forklare hvordan progressionen i cellecyklus er reguleret
" Gøre rede for de vigtigste grupper af signaltransduktionsveje hos eukaryoter på molekylært plan
" Beskrive og forklare , hvordan genetiske ændringer kan føre til udvikling af cancer
" Definere og give eksempler på onkogener og tumorsuppressorgener.
" Sammenholde viden om cellecyklus og signaltransduktion med de molekylære mekanismer for cancerudvikling.
" Beskrive de enkelte grene af immunsystemet og gøre rede for deres funktion
" Fortolke og analysere simple eksperimentelle data i relation til ovenstående
" Beskrive og forklare struktur og funktion af cellemembranen.
" Beskrive og forklare struktur og funktion af cytoskelettet.
" Beskrive og forklare celleadhæsion.
" Beskrive og forklare protein-syntese, processering og vesikeltransport.
" Drage slutninger på grundlag af kombination af oplysninger givet forskellige steder i det opgivne pensum;
På grundlag af pensum beskrive, analysere og drage slutninger ud fra eksperimentelle molekylære bionanoteknologiske resultater.
Almen Molekylærbiologi eller tilsvarende
Jørgen Kjems
Molekylærbiologi
C.F. Møllers Allé Byg. 130
Tlf. 8942 2686
E-mail: jk@mb.au.dk
Andre lærere:
Peter Andreasen
Finn Skou Pedersen
14 F fordelt med 2 F/uge
7 to-timers teoretiske øvelser(TØ), fordelt med en to-timers TØ/ uge
Materialer: Engelsk/dansk
Forelæsninger: Dansk
Lærebog: Cell and Molecular Biology: Concepts and Experiments 5
th
edition
Forfatter: Gerald Karp
Release Date: September 2007, ISBN: 978-470-04217-5 (hard cover)
Forlag: John Wiley and Son (omkring 520 kr.)
Og udleverede artikler
Kommer senere
Blok A, onsdag 8-10
Eksamen: 2. kvarter
Reeksamen: august
Bacheloruddannelsen i nanoteknologi
Selvbetjening
Fire timers skriftlig eksamen med alle tilladte hjælpemidler og bedømmelse
med ekstern censur efter 7-trinsskalen