Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bionanoteknologi ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelorkursus
  • Semester/kvarter: 2. kvarter
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: Ubegrænset
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 8029

Formål

Formålet med kurset er at give de studerende en forståelse af og indsigt i de centrale processer i celler med fokus på anvendelse af nanoteknologiske metoder, samt forstå hvordan cellulære processer kan inspirere to udvikling af nye nanoteknologiske metoder.

Obligatorisk program

At the end of the course, the students are expected to be able to:

  • Explain and describe the transcription process (initiation, elongation and termination) within prokaryotes and eukaryotes
  • Describe different types of transcription factors (DNA binding and activation domain) which can be found in eukaryotes
  • Explain how the adjustment of initiation of transcription takes place based on chromatin structure, promoter elements and their interaction with transcription factors and RNA polymerase complex
  • Describe processing of mRNA (splicing, capping and polyadenylation) and explain which enzymes and RNA species that participate and how they work
  • Describe the course of the replication processes of prokaryotes and eukaryotes, including description of the role of participating enzymes and chromatin structure and the structure of chromosomes
  • Describe the course of the translation process (initiation, elongation and termination) within prokaryotes and eukaryotes
  • Describe and explain processes such as recombination and transposition
  • Describe each step of the cell cycle in connection with mitose and meiose and explain how the progression in the cell cycle is regulated
  • Give an account of the most important groups of signal transduction pathways in eukaryotes on a molecular level
  • Describe and explain how genetic changes can cause the development of cancer
  • Define and give examples of oncogenes and tumor suppressor genes
  • Compare knowledge of cell cycle and signal transduction with the molecular mechanisms of development of cancer
  • Describe each branch of the immune system and explain its function
  • Interpret and analyse simple experimental data in relation to the above mentioned
  • Describe and explain the structure and function of the cell membrane
  • Describe and explain the structure and function of the cytoskeleton
  • Describe and explain cell adhesion
  • Describe and explain protein synthesis, processing and vesicle transport
  • Draw conclusions based on the combination of information from the offered syllabus

On the basis of the syllabus describe, analyse and draw conclusions from experimental molecular bionanotechnological results

Indhold

Videregående gennemgang af replikations-, transskriptions- og translationsprocesserne, som de forløber i både prokaryoter og eukaryoter, gener og genomer, kontrol af genekpression, DNA repair, cellecyklus, immunsystemet, cellesignalering og kommunikation, kræft, membraner, cytoskelettet og cellemobilitet, væsentligste molekylærbiologiske teknikker.

Læringsmål

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne

" Forklare og beskrive transkriptionsprocessen (initiering, elongering og terminering) hos prokaryoter og eukaryoter,

" Beskrive forskellige typer af transkriptionsfaktorer (DNA bindings- og aktiveringsdomæner), som findes hos eukaryoter.

" Forklare , hvorledes regulering af initiering af transkription forløber baseret på kromatinstruktur, promoter elementer og disses samspil med transkriptionsfaktorer og RNA polymerase kompleks.

" Beskrive processering af mRNA (splicing, capping og polyadenylering) samt redegøre for , hvilke enzymer og RNA species, der indgår, og hvorledes de fungerer.

" Beskrive forløbet af replikationsprocessen hos prokaryoter og eukaryoter, -herunder redegøre for rollen af de deltagende enzymer samt kromatinstruktur og kromosomopbygning.

" Beskrive forløbet af translationsprocessen (initiering, elongering og terminering) hos prokaryoter og eukaryoter,

" Beskrive og forklare processer som rekombination og transposition.

" Beskrive de enkelte trin i cellecyklus i forbindelse med mitose og meiose og forklare hvordan progressionen i cellecyklus er reguleret

" Gøre rede for de vigtigste grupper af signaltransduktionsveje hos eukaryoter på molekylært plan

" Beskrive og forklare , hvordan genetiske ændringer kan føre til udvikling af cancer

" Definere og give eksempler på onkogener og tumorsuppressorgener.

" Sammenholde viden om cellecyklus og signaltransduktion med de molekylære mekanismer for cancerudvikling.

" Beskrive de enkelte grene af immunsystemet og gøre rede for deres funktion

" Fortolke og analysere simple eksperimentelle data i relation til ovenstående

" Beskrive og forklare struktur og funktion af cellemembranen.

" Beskrive og forklare struktur og funktion af cytoskelettet.

" Beskrive og forklare celleadhæsion.

" Beskrive og forklare protein-syntese, processering og vesikeltransport.

" Drage slutninger på grundlag af kombination af oplysninger givet forskellige steder i det opgivne pensum;

På grundlag af pensum beskrive, analysere og drage slutninger ud fra eksperimentelle molekylære bionanoteknologiske resultater.

Faglige forudsætninger

Almen Molekylærbiologi eller tilsvarende

Underviser

Jørgen Kjems
Molekylærbiologi
C.F. Møllers Allé Byg. 130

Tlf. 8942 2686

E-mail: jk@mb.au.dk

Andre lærere:

Peter Andreasen
Finn Skou Pedersen

 

 

Undervisnings- og arbejdsform

14 F fordelt med 2 F/uge
7 to-timers teoretiske øvelser(TØ), fordelt med en to-timers TØ/ uge

Materialer: Engelsk/dansk

Forelæsninger: Dansk

Litteratur

Lærebog: Cell and Molecular Biology: Concepts and Experiments 5 th edition

Forfatter: Gerald Karp

Release Date: September 2007, ISBN: 978-470-04217-5 (hard cover)

Forlag: John Wiley and Son (omkring 520 kr.)

Og udleverede artikler

Kursushjemmeside

Kommer senere

Skemaplacering (forelæsninger)

Blok A, onsdag 8-10

Eksamensterminer

Eksamen: 2. kvarter

Reeksamen: august

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i nanoteknologi

Tilmelding til undervisning

Selvbetjening

Studieordning og bedømmelse

Bacheloruddannelsen i nanoscience

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i nanoscience

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Fire timers skriftlig eksamen med alle tilladte hjælpemidler og bedømmelse

med ekstern censur efter 7-trinsskalen