Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Branding og markedsføring ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: Meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11200

Formål

Ved bedømmelse lægges der vægt på i hvor høj grad den studerende:
- viser bredt kendskab til forskellige teorier om branding
- demonstrerer evne til at analysere og forstå markedsføringens betydning i det sociale
rum
- demonstrerer evne til at analysere og forstå forbrugergrupper og -kulturer inden for et
specifikt marked
- er i stand til at udarbejde og evaluere en praktisk anvendelig kommunikations- og
brandingstrategi for et specifikt produkt, service eller idé.

Indhold

Formålet med faget er generelt at give teoretisk og praktisk indsigt i virksomheders og organisationers markedskommunikation med primær fokus på eksterne brandingstrategier og markedsføring. Mere specifikt arbejdes der med branding og markedsføring i en oplevelsesøkonomisk kontekst.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.

Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.

Tid og sted

Onsdag (uge 37, 38, 39, 43, 44, 47, 48: 9-12, uge 41 og 46: 8-16)

Bygn. 2110, lok. 122

Underviser

Maria Louise Bendixen (ASB)

Undervisnings- og arbejdsform

Holdtimer med øvelser, cases, oplæg og diskussion.

Dansk.

Litteratur

Oplyses ved kursusstart.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven afvikles som en mundtlig prøve, hvor den studerende præsenterer en branding- og/eller markedsføringsstrategi for et oplevelsesøkonomisk projekt. Præsentationen varer maks. 20 minutter. Præsentationen danner udgangspunkt for den efterfølgende diskussion af den valgte strategi. Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen samt godkendelse af et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.) er en forudsætning for, at den studerende kan indstilles til prøven.