Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kulturantropologi, historiske og æstetiske perspektiveringer ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - kulturforståelse (B-fag)
  • Semester/kvarter: 2. kvarter af 1 semester.
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11135

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- er i stand til at analysere og begrebsliggøre komplekse kulturelle sammenhænge med udgangspunkt
i det enkelte individ i en oplevelsesøkonomisk sammenhæng
- demonstrerer evne til at identificere forskellige abstraktionsniveauer og sammenhænge i et
oplevelseskoncept
- viser evne til at se aktuelle oplevelseskoncepter i et kulturhistorisk lys
- demonstrerer evne til at forholde sig metodisk og kritisk til forskellige oplevelseskoncepters
forvaltnings- og procesniveauer

Indhold

Denne disciplin sigter mod at give den studerende en forståelse af oplevelsers situering i forskellige steder og kontekster med fokus på historisk konstans og varians. I undervisningen præsenteres og inddrages filosofiske, antropologiske og æstetiske synsvinkler i forhold til oplevelse, idet disciplinen sigter mod at bevidstgøre om abstraktionsniveauer som æstetik, værdi, emotion og magt samt deres historisk specifikke udformninger.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.

Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.

Underviser

Niels Kayser Nielsen (IHO)

Steen Brock (IFI)

Anders Troelsen (IÆF)

Tid og sted

mandag 14-17, bygn. 2110, lok. 122
torsdag 8-11, bygn. 2116, lok. 190

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tager udgangspunkt i de studerendes sideløbende projektarbejde med et aktuelt oplevelsesøkonomisk felt. Der vil indgå øvelser/ekskursioner, workshops og gruppearbejde i forlængelse af oplæg ved faglærere og indbudte gæster, ligesom der løbende vil foregå coaching fra faglærere og instruktorer.

Dansk.

Litteratur

Oplyses ved kursusstart.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven afvikles gennem aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen samt godkendelse af et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.).