Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kulturelle strategier i oplevelsesøkonomien ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - kulturforståelse (B-fag)
  • Semester/kvarter: 1. kvarter af 1 semester.
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10882

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- viser kendskab til den centrale oplevelsesøkonomilitteratur og
- viser færdighed i at lave kulturdynamisk kulturanalyse på flere niveauer
- demonstrerer evne til at identificere faktiske og eventuelt potentielle oplevelsesøkonomiske felter
- demonstrerer evne til at foretage præcise analyser af kulturelle strategier, oplevelsestypologier og
oplevelsespraksisser i konkrete cases
- er i stand til at udvælge teorier og gennemføre tematiske læsninger af kulturelle materialer og
praksisformer

Indhold

Disciplinen vil indføre i oplevelsesøkonomi som sociokulturel ramme, dens manifestationsformer i forskellige felter samt dens aktører/konsumenter. Der lægges særlig vægt på at introducere til kulturdynamiske teoridannelser og forståelsesformer af forholdet mellem kontekstuel ramme, afsendere og recipienter generelt set. Den studerende vil ligeledes blive præsenteret for forskellige oplevelsesfelter, oplevelsestypologier og oplevelsesstrategier

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.

Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.

Underviser

Britta Timm Knudsen

Tid og sted

mandag 14-17, bygn. 2110, lok. 122

torsdag 8-11, bygn. 2116, lok. 190

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som en vekselvirkning mellem forelæsninger og projektoplæg i tematisk tilknytning hertil. Der vil foregå et intensivt projektarbejde i grupper mellem timerne. Alle studerende skal være i berøring med mindst tre forskellige oplevelseskoncepter i forløbet.

Dansk.

Litteratur

Oplyses ved kursusstart.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven afvikles som en mundtlig besvarelse af en opgave, hvortil der gives 48 timers forberedelse. Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen samt godkendelse af et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.) er en forudsætning for, at den studerende kan indstilles til prøven.