[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- dokumenterer kendskab til centrale temaer inden for det pågældende emne
- viser analytiske færdigheder
- anlægger en metodisk og kritisk tilgang
- demonstrerer teoretisk indsigt
- kan forholde sig perspektiverende til de relevante tekster, teorier og positioner inden for det
pågældende faglige område
- viser fortrolighed i anvendelse af relevant fagterminologi
Lit.Lab. er et kritisk skrive- og læseværksted. Hvis faget var en skrivepult eller en øreklapstol ville det have fire ben: nærlæsning, skriveøvelser, teorier om at skrive og måder at skrive om litteratur på. Det er et udgangspunkt at den gode forfatter også må være en god læser, og at den gode læser kun kan blive bedre af selv at skrive og kende til skriveprocesser. Derfor indeholder faget både nærlæsninger på holdet, litterære skriveøvelser, diskussion af oversættelser og forsøg med ikke-akademiske måder at skrive om litteratur på, bl.a. essayet. Det er et andet udgangspunkt at denne praksis skal håndteres teoretisk, dels i refleksioner over hvad det vil sige at skrive, dels i overvejelser over hvordan vi skriver godt om litteratur, og som et halehæng til det sidste: spørgsmålet om litterær kvalitet. Ad disse veje skulle faget gerne opdyrke en slags critical, creative writing der indeholder elementer af forfatterkursus og litteraturformidling, og samtidig udvikler den læsende opmærksomhed og et reflekteret kendskab til skriveprocessen. Faget selv er litterært ind til benet; de kompetencer det giver vil kunne bruges i akademiske, kunstneriske og kommercielle sammenhænge. Vi vil fortrinsvis læse nyere dansk litteratur. Forfattere vil bidrage til undervisningen som gæstelærere.
Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Nordisk Sprog og Litteratur er en bestået bacheloruddannelse efter stk. 2-6:
Stk. 2. Adgangskravet til kandidatuddannelsens A-linje er 1) en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag, 2) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag og 1. del (45 ECTS-point) af et sidefag i Nordisk Sprog og Litteratur eller en suppleringsuddannelse, som enten er udbudt under Studienævnet for Nordisk eller som Institut for Nordisk deltager i, 3) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i Litteraturhistorie, Lingvistik eller Medievidenskab.
stk. 3: Adgangskravet til kandidatuddannelsens B-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 105 ECTS eller 120 ECTS.
stk. 4: Adgangskravet til kandidatuddannelsens C-linje er en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag inden for gymnasiets fagrække og 1. del (45 ECTS) af et sidefag i med Nordisk Sprog og Litteratur.
stk. 5: Adgangskravet til kandidatuddannelsens D-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 90 eller 120 ECTS.
Stk. 6. Det forventes, at den studerende har læsefærdighed på skandinaviske sprog, engelsk og mindst ét andet fremmedsprog.
Torsdag 8-11, bygn. 1465, lok. 226
Dan Ringgaard
Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser samt studenteroplæg.
Dansk.
Oplyses ved kursusstart.
Ovennævnte gælder for studieordningen efter 2004-bekendtgørelsen (revideret 2007). Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/kandidat
Tekstarbejde 1:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen kan prøven aflægges på en af følgende måder:
Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig eksamen på 12-15 sider. De studerende har en måned til at lave besvarelsen af prøven.
Tekstarbejde 2:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen kan prøven aflægges på en af følgende måder:
Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig eksamen på 20-25 sider. De studerende har en måned til at lave besvarelsen af prøven.
Kerneområde 1, 2 og 3:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen kan prøven aflægges på en af følgende måder:
Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig eksamen på 12-15 sider. De studerende har en måned til at lave besvarelsen af prøven.