[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- Kan anvende litteraturanalytiske grundbegreber på en sikker måde og levere relevant
dokumentation for sine analytiske og fortolkningsmæssige påstande.
- Kan levere en selvstændig, veldisponeret og sammenhængende analyse af en litterær
tekst.
- Kan anlægge et teoretisk perspektiv på litterære tekster og reflektere over
metodologiske problemstillinger, både alment og i forhold til egen analytisk og
fortolkningsmæssig praksis.
- Kan forholde sig diskuterende og problematiserende til litterære teoridannelser og
litteraturteoretiske problemstillinger.
- Kan forholde sig reflekterende til litteraturforskningens og/eller -formidlingens genrer og
former
Disciplinen har fokus på litterære teoridannelser og litteraturteoretiske problemstillinger, men stadig med stor vægt på praktisk analyse- og fortolkningsarbejde. Den studerende skal desuden stifte bekendtskab med forskellige måder at skrive om litteratur på, herunder formidling af litteratur.
Adgang til bacheloruddannelsen i Nordisk Sprog og Litteratur forudsætter en gymnasial adgangsgivende eksamen. Det forventes, at den studerende er i stand til at læse videnskabelig faglitteratur på skandinaviske sprog, engelsk og mindst ét andet fremmedsprog.
Den studerende kan ikke gå op til prøven iLitteraturanalyse III, før Litteraturanalyse II er bestået.
fredag 8-11, bygn. 1467, lok. 130
Ove Petersen
Undervisningen har form af holdundervisning med en blanding af underviseroplæg, samtale og eventuelt øvelser, samt oplæg fra de studerende.
Dansk.
Oplyses ved kursusstart.
Ovennævnte gælder for 2007-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/bachelor
Forudsætning for at melde sig til prøven er, at den studerende har udvist tilfredsstillende undervisningsdeltagelse ved at holde mindst ét mundtligt oplæg i løbet af semestret.
Prøven består i en fri opgave, hvor den studerende i en akademisk artikelform behandler en eller flere litterære eller litteraturteoretiske tekster eller et litterært emne. Omfanget er 6-7 sider.
Uden tilfredsstillende undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig opgave på 6-7 sider. De studerende har en uge til opgaven.