[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemførelsen af kursus vil den studerende kunne vurdere et projektforslag med henblik på at:
- formulere projektmål i form af nyttemål, produktmål og procesmål
- opstille en plan for projektets gennemførelse, herunder lave et estimat over tidsforbruget for
gennemførelsen
- opstille en investeringskalkule samt et budget for gennemførelsen af forslaget, herunder estimere de
nødvendige data udover ressourceforbruget
- diskutere forudsætningerne for kalkulen og vurdere følsomheden overfor ændringer i centrale
parametre og estimater
- foretage en risikoanalyse, både af konceptets markedsmæssige værdi og af projektets
gennemførelse
- foretage en interessentanalyse med henblik på at vurdere en hensigtsmæssig identifikation af
centrale interessenter og planlægge håndteringen af relationer til interessenterne
- beskrive og vurdere projektets karakteristika med henblik på at sikre en hensigtsmæssig bemanding,
herunder sikring af de nødvendige kompetencer
- formulere en overordnet strategi for ledelsen af projektet, herunder sikring af nødvendig kontakt til
sponsorer, leverandører og eventuelle brugere.
Oplevelsesprojekter skal gennemføres indenfor en afgrænset tidsramme og med begrænsede ressourcer. Faget projektledelse vil give de studerende et overblik over de metoder og teknikker, der kan anvendes for at sikre at målene nås indenfor de givne rammer. En væsentlig del af projektledelsen er ledelsen af alle involverede parter, herunder både eksterne interessenter i netværker samt de medarbejdere, der arbejder i projektgruppen. Faget er specielt rettet mod de krav, som oplevelsesøkonomiske projekter stiller.
Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.
Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.
fredag 10-13, bygn. 2110, lokale 124
Jens Hørlück
Forelæsninger samt gruppearbejde.
Læreren udvælger 4-6 projekter fra puljen af 2. semesters projekter, så projekterne dækker så bredt som muligt. Disse projekter bruges som grundlag for 4-6 runder gruppearbejde, hver med sit tema, således at samtlige punkter i kursusmålet er dækket. De studerende skifter projekt fra runde til runde, således at de får kompetence i analyse af forskellige typer af projekter.
Grupperne leverer dels en præsentation i plenum, dels en kort tekst indeholdende
a) forslag vedr. projektet,
b) teorigrundlag og
c) en kritisk vurdering af teorianvendelsen i det konkrete projekt.
Hen gennem semesteret udvides arbejdsgrundlaget, idet de studerende skal anvende tidligere afleveringer vedr. det konkrete projekt.
Dansk.
Oplyses ved kursusstart.
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig prøven er aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen, samt deltagelse i undervisningen i de juridiske aspekter af oplevelsesøkonomiske projekter.
Efter afslutningen af semesteret tildeles hver studerende et af de projekter, der har været diskuteret gennem semesteret. Den studerende skriver en individuel hjemmeopgave på max. 5 sider med udgangspunkt i en af eksaminator udvalgt del af fagets faglige mål. Opgaven skal indeholde en kritisk refleksion over projektet.
Afleveringen udprøves ved en mundtlig eksamen på 30 min. med 4 elementer:
1) kort selvstændig præsentation
2) bedømmernes spørgsmål til det afleverede
3) bedømmernes spørgsmål vedrørende de øvrige faglige delmål
4) Votering og begrundelse for den givne karakter