[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordningen for Kandidatuddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk .
I de senere år har diskurspsykologi og diskursanalyse vundet større og større indpas i psykologien generelt og åbner en ny frugtbar vej til at forstå centrale pædagogisk psykologiske problemstillinger specifikt. Diskurspsykologien tematiserer forholdet mellem aktør positioner, magt og relationer inspireret af blandt andet Foucault. Formålet med det udbudte seminar er at arbejde med diskurspsykologiske tilgange med særlig henblik på analysere forholdet mellem identitet, uddannelsespraksis og marginalisering. Dette vil foregå dels ved en gennemlæsning af række centrale teoretikere inden for området (særligt Potter & Whetherell, Rose, Harré m.fl.), og dels ved, at der bliver givet en introduktion til, hvordan man kan arbejde med diskursanalyse empirisk. Det vil på kurset være muligt for deltagerne at få en empirisk introduktion til selv at indsamle og analysere kvalitativt materiale udfra et diskursanalytisk perspektiv. Det vil dog også være muligt for deltagerne at arbejde mere teoretisk med diskurspsykologi med henblik på at analysere pædagogisk psykologiske problemstillinger.
Aula-adresse: PSYE08KNN
Grundfag B, Pædagogisk psykologi skal være bestået.
Klaus Nielsen
Lærer og studenteroplæg, gruppearbejde og plenumdiskussion.
Pensumliste uddeles ved 1. undervisningsgang.
Tirsdag 9-12, lokale 239, bygning 1481
Første gang: 9. september
Ingen
1. Deltagelse: 80% tilstedeværelse +
2. Skriftlig opgave, 20 sider, ekstern/7-trins skala.