Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Forskningsmetode II - AO metoder, hold 2 ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Kurset består af en kortere introduktionsgang (ca. 1 time) samt fire gange med varighed på ca. 4-5 timer for hver gang.
  • Deltagerbegrænsning: Deltagerantal: max. 35. Der kræves tilmelding til undervisningen. Se www.psy.au.dk "Tilmelding til undervisning og vejledning, Efteråret 2008".
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 13349

Formål

Se Studieordningen for Kandidatuddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk .

Indhold

Formål

Kurset har til hensigt at udvikle de studerendes indsigt i feltforskningen, dens metoder og anvendelsesmuligheder, således at de studerende stillet over for bestemte forskningsmæssige problemstillinger inden for A&O feltet er i stand til at udforme / medvirke til udformning af forslag til projektdesign og dets gennemførelse, herunder opbygning af kontakt til de deltagende organisationer og deres involvering. Ud over at opnå en indsigt i empiriske feltforskning sigter kurset mod at styrke de studerendes evner til at kunne vurdere karakteren af en videnskabelig tekst med vægt på resultater og konklusioner.

Metodekursets temaer og tider:

Introduktion til kurset (17/9 kl. 9-10)

Ud over en introduktion til feltforskning inden for A&O feltet og dens væsentligste design og metoder planlægges her kursets form, beståelseskriterier og tidsplan for dets gennemførelse.

Vurdering af videnskabelige artikler (24/9 kl. 8.30-13)

Formålet er her at tilegne sig viden og færdigheder, der øger den studerende muligheder for på et videnskabeligt grundlag at kunne vurdere styrken i en empirisk videnskabelig artikels resultater og konklusioner.

Indledningsvis gives en indføring til de centrale dimensioner i en reviewproces og eksempel på vurderingskriterier gennemgås. Dette sker ved at anvende artikler, som underviserne har haft til peer review. De studerende har fået udleveret et eksemplar af en artikel til gennemlæsning en uge inden. Efter introduktionen får de studerende udleveret et review skema og skal i grupper vurdere artiklen, udfylde skemaet og skrive en kort sammenfattende vurdering. Efterfølgende diskuteres besvarelser i plenum og sammenholdes med underviserens tidligere peer review vurdering.

Analyse af interview (1/10 kl. 8.30-13)

Der udleveres en redigeret båndudskrift en uge inden af et særligt udvalgt interview, som har indgået som datamateriale i et videnskabeligt projekt. Ud fra projektets analysemodel og analysestrategier anmodes de studerende om i grupper, at analysere på hvilken måde interviewet kan give information om projektets problemstillinger samt identificere de passager i interviewet, der har særlig betydning herfor. De studerende opfordres til at arbejde med tolkninger af en eller flere passager som de selv udvælger og der gøres rede for trinene i deres tolkningsproces. Endvidere udformes en redegørelse for hvordan interviewet og de fremkomne tolkninger interagerer med den givne organisatoriske kontekst inkluderet overvejelser af generaliserbarhed. Opsamling i plenum med inddragelse af forskerens analyseresultater og praksisperspektivering.

Udformning af participatorisk interventionsdesign (8/10 kl. 8.30-13)

Principper og forskelle i participations- og aktionsforskning gennemgås, herunder med særlig vægt på deres rolle i feltforskningen. Herefter fokuseres særligt på participationsforskningens metoder og anvendelsesområde. På baggrund af udarbejdet scenario over organisation og problemstillinger udarbejder de studerende i grupper forslag til design for et participatorisk interventionsstudie med særlig vægt på de participatoriske dimensioner og processer med begrundelse af de foretagne fremgangsmåder, herunder design-, metode- og analysevalg. Der foretages opsamling i plenum og med kort gennemgang af gennemført participationsstudie med vægt på betydningen af de participatoriske elementer.

Anvendelse af multiple case studier (15/10 kl. 8.30-13)

Centrale spørgsmål: Hvad er et multiple case studie og dets placering i feltforskningen? Hvilke forskningsmæssige muligheder rummer et sådan design? I forhold til hvilke typer af forskningsmæssige spørgsmål og problemstillinger har designet særlig relevans? Der arbejdes med typer af dataindsamling og analysestrategier, der typisk anvendes ved multiple case studier. Et gennemført multiple case studie med indlagte øvelser, hvor der arbejdes med datamateriale herfra.

AULA-adresse:

Hold 1: PSYE08AOF2

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Hans Jeppe Jeppesen og Thomas Jønsson

Undervisnings- og arbejdsform

Øvelsesorienteret seminarundervisning/workshops

Litteratur

Vil blive meddelt ved undervisningens start

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag 8-13, lokale 334 og 340, bygning 1481.

Første gang: 17. september.

Særlige bemærkninger

Ingen

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: Kurset bestås ved 80% fremmøde med aktiv deltagelse i kursets aktiviteter.