[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk
Traditionelt forbindes menneskets identitet med det enkelte individs svar på spørgsmål som: Hvem er jeg? Hvordan adskiller jeg mig fra andre? Identitetsudviklingen tager fart i ungdomsårene og udfoldes i et samspil imellem det enkelte menneske, betydningsfulde andre og samtidskulturen. I takt med vedvarende forandringer af den moderne vestlige kultur er vilkårene for identitetsudviklingen markant forandret, samtidig med at det har fået stadig større betydning, at man udvikler en velfungerende identitet en identitet der kan fungere som indre referenceramme til at orientere sig i verden.
Med udgangspunkt i moderne psykoanalytisk teori, sociologi og klinisk psykologi arbejdes med forskellige perspektiver på den menneskelige identitet, en række niveauer i identiteten, hvordan identitetsudviklingen kan slå fejl og hvorledes identitetsbegrebet kan inddrages i en psykologisk forståelse af fænomener som fundamentalisme, sociale/kulturelle konflikter, terror og en række psykiske lidelser.
Aula-adresse: PSYE08CRJ
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Carsten René Jørgensen
Seminarundervisning
Grundbog: Jørgensen, C.R. (2008). Identitet. Psykologiske og kulturanalytiske perspektiver. København: Hans Reitzels Forlag
Pensum oplyses første undervisningsgang
Mandag 13-16, lokale 224, bygning 1481.
Første gang: 8. september.
Der gives ikke vejledning til BAC-opgaver.
Deltagelse: Det forudsættes, at man som deltager laver 1-2 mundtlige oplæg med afsæt i pensumlitteratur