[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk
Se Studieordning for Kandidatuddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk
Seminaret tager udgangspunkt i en igangværende empirisk undersøgelse af meditation (med fMRI). Seminaret beskæftiger sig med forholdet mellem bevidstheden og målbare aspekter ved neurale processer - og med teorier om disses organisering i komplekse dynamiske funktionelle hjernesystemer.
Bevidsthedsfænomener og psykiske processer som handling, kognition og emotioner, realiseres af hjerneprocesser, der kan undersøges med forskellige metoder (EEG, MEG, PET, SPECT, fMRI m.fl.). Blandt disse indtager fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging) en vigtig rolle.
Resultaterne illustreres ofte med farvebilleder, der angiveligt viser, hvor i hjernen de undersøgte processer foregår. Men vejen fra måling til psykologiske konklusioner går gennem en mængde statistiske beregninger og inkluderer en god portion teoretiske antagelser og hypotetiske konstruktioner. Selvom billederne har stor overbevisningskraft, dokumenterer de på ingen måde uomtvistelige fakta, eller endelige sandheder om de undersøgte processer.
Det er også relevant at huske, at alle hjerneprocesser, som er psykologisk interessante, foregår i hovederne på levende organismer (mennesker) i en økologisk og kulturhistorisk samfundsmæssig kontekst. De funktionelle hjernesystemers opbygning og struktur udformes i livsvirksomheden, hvis kontekstuelle indlejring ikke kan ses på billederne af hjernen. Den er ikke desto mindre essentiel for en praktisk relevant psykologisk forståelse af de hjerneprocesser, som studeres under eksperimentelle betingelser.
Det er derfor nødvendigt at opretholde et bredere perspektiv, end det som afgrænses af selve den snævre undersøgelsessituation, og at inddrage faktorer og processer der befinder sig udenfor hjernen. I seminaret vil der blive inddraget synspunkter fra kognitiv neurovidenskab, dynamisk systemteori, økologisk psykologi, virksomhedsteori og kulturhistorisk psykologi.
Aula-adresse: PSYE08KBB2
BAC: Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
KAND: Ingen særlige.
Klaus B. Bærentsen
BAC: Seminarundervisning
KAND: Gruppeundervisning inkl. vejledning.
Vil foreligge vil undervisningens start.
Mandag 10-13, lokale 239, bygning 1481.
Første gang: 8. september.
Udbydes som fordybelsesaktivitet på bacheloruddannelsen og for sidefag 2003 samt som almenpsykologisk seminar på kandidatuddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.
Der gives vejledning til BAC-opgaver.
BAC : Deltagelse: 1 oplæg.
KAND:
1. Deltagelse: 1 oplæg +
2. Skriftlig opgave, 20 sider, ekstern/7-trins skala.