[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk .
Forelæsningsrækken i pædagogisk psykologi retter sig mod en analyse af forskellige
former for læring, opdragelse og undervisning. Med udgangspunkt i
almen- og udviklingspsykologiske teorier er det forelæsningsrækkens mål at analysere
pædagogiske problemstillinger, og uddybe dem med henblik på forholdet
mellem læring, udvikling og undervisning. Derved bliver det muligt på en
særlig måde at forholde sig kritisk og konstruktivt til de etablerede former
for pædagogik og vurdere dem med henblik på betingelserne for at nå
deres mål.
Centrale temaer bliver blandt andre:
- Introduktion til pædagogisk psykologi
- Pædagogik i en postmoderne tid
- Mesterlære og situeret læring
- Det skolepsykologiske arbejdsfelt
- Det forskningsmetodologiske grundlag for pædagogisk psykologi
- Procesorienteret pædagogik
- Forholdet mellem undervisning og læring
- Evaluering
- Erfarings- og diskurspædagogik
- Moderne og klassiske læringsteorier
- Medlæring
- Universitetspædagogik
Nærmere disposition for forelæsningsrækken vil være tilgængelig på doc basen på intranettet og vil blive fremlagt ved første forelæsning.
Aula-adresse: PSYE08P
Ingen særlige
Koordinator: Klaus Nielsen
Forelæsninger
Vejledende pensum se: http://www.psy.au.dk/pensumlister
Fredag 11-14, Auditoriet Nobelparken, Bygning 1482/lokale 105
Første gang: 5. september
Ingen
14-dages eksamen, intern/7-trins skala