Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Personlighed og personlighedsforstyrrelser ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC, 5 eller 10 ECTS Sidefag 2003 , 6 ECTS
  • Semester/kvarter: BAC: 5. semester Sidefag : 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se www.psy.au.dk "Tilmelding til undervisning og vejledning, Efteråret 2008".
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 13342

Formål

Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk

Indhold

Personlighed er personlighedspsykologiens genstand slet og ret. Følgelig har personlighedspsykologien til opgave, at spekulere personligheden ud Hvad er personlighed? Som Allport skrev: Personality is something and personality does something&.

 

Traditionelt har udforskningen af menneskets personlighed, fulgt to forskellige og indbyrdes uafhængige spor: (1) et personlighedspsykologisk og (2) et klinisk-psykologisk, hvor personlighedspsykologien primært befattede sig med den normale personlighed, medens den klinisk-psykologiske koncentrerede sig om den forstyrrede personlighed. Dette afstedkom blandt andet, at personlighedspsykologien primært afhandlede hvad personligheden var og er, ud fra et interindividuelt og deskriptivt perspektiv, uden at kære sig synderligt om dens funktion. Ihvorvel den interindividuelle og deskriptive tilgang, til personligheden, har frembragt megen solid empirisk forskning, fx angående personlighedstræk, så har den haft langt mindre at sige om hvad personligheden er, i funktionel forstand. Dette har til gengæld de kliniske tilgange til og teorier om personligheden og dens forstyrrelser.

 

Formålet med denne fordybelse er, at gå i dybden med hvad personlighed er, følgende Allports dictum. Sigtet er at undersøge hvordan kliniske teorier om personligheden og personlighedsforstyrrelser, med deres funktionelle tilgang, kan belyse og berige centrale personlighedspsykologiske problemstillinger og opfattelser. Her tænker vi på spørgsmål så som motivation, adfærds-, følelse- og impulsregulering, selvværd, identitet, selv etc. Centralt står Millons og Livesley teorier, men også evolutionære, psykodynamiske, kognitive, interpersonelle og tilknytningsteorier, samt social- og personlighedsforskning vil blive inddraget.

 

Undervisningsplan og litteraturliste vil blive udleveret første gang, men kan også findes på www.bokongerslev.dk (undervisning og kurser).

 

Bemærk: Der vil blive afholdt en temadag, som en del af kurset.

 

Aula-adresse: PSYE08SBMK

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Ekstern lektor, cand.psych. Sune Bo Hansen & ekstern lektor, cand.psych. Mickey Kongerslev

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

Litteraturliste vil blive udleveret første gang, men kan også findes på www.bokongerslev.dk (undervisning og kurser).

Undervisningstidspunkt og sted

Fredag 14-17, lokale 224, bygning 1481.

Første gang: 12. september.

Særlige bemærkninger

Der gives vejledning til BAC-opgaver.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse og udarbejdelse af mindst 1 oplæg