[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordningen for Kandidatuddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk .
Forelæsninger af faste medarbejdere ved Center for Rusmiddelforskning. Oplæg fra de studerende.
Et tværfagligt kursus som med udgangspunkt i psykologiske/socialpsykologiske, antropologiske og sociologiske teorier og metoder har til formål at belyse forskellige aspekter af forholdet mellem rusmiddelbrug og misbrug og det moderne samfund.
På kurset undersøges rusmidler og det moderne samfund udfra tre forskellige vinkler. Den første fokuserer på brug og forbrug af rusmidler. Hvordan bruges rusmidler i forskellige sammenhænge og hvilken betydning har de? Hvilke former for afvigelses- og normalitetsforståelser sættes i spil? Den anden fokuserer på statens brug af forskellige alkohol- og narkotikapolitiske virkemidler med henblik på at regulere og kontrollere brugen af rusmidler samt koordinere og overvåge området. Hvordan kategoriseres alkohol og narkotika og hvad indebærer denne klassifikation? Den tredje vinkel fokuserer på samfundets reaktion på misbrug og på de personer, der har udviklet dette misbrug. Der vil være fokus på forskellige social indsatser (behandling, skadesreduktion mm.) og på forskellige kategorier af rusmiddelbrugere (unge, psykisk syge/dobbeltdiagnoser, misbrugere i fængsler, m.fl.). Formålet med faget er at give den studerende en bred indføring i hvilke betydninger og positioner rusmidlerne har i det moderne samfund, set ud fra såvel sociologiske, antropologiske og socialpsykologiske/psykologiske perspektiver.
Aula-adresse: PSYE08RUSM
Ingen særlige
Koordinator: Vibeke Asmussen Frank, Center for Rusmiddelforskning
Gruppeundervisning inkl. vejledning
1250 sider. Kompendium med litteratur købes ved undervisningsstart.
Onsdage 12.15 15.00. Lokale 318, bygning 1451
Optagelse på tværfagligt seminar ansøgningsprocedure for studerende fra andre institutter:
Faget søges som meritmodul. Se regelsættet under Tilmelding til undervisning, Efteråret 2008 på www.psy.au.dk .
1. Deltagelse: 80% tilstedeværelse samt mundtlige oplæg fra de studerende +
2. Skriftlig opgave, 20 sider. Ekstern/7-trins skala.