[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk
De fleste psykologer ender med at arbejde med sproget som et helt centralt medie og redskab. Derfor kan et kendskab til sprogets udfoldelse og betingelser synes uundværligt i vores profession. På denne fordybelsesaktivitet får du chancen for at samle og udvide din viden om sprog og psyke. Undervisningen vil samle sig om nogle temaer, der alle har at gøre med sprogpsykologi.
Vi vil først og fremmest beskæftige os med børns begrebs- og sprogtilegnelse. Det betyder, at vi vil kigge nærmere på nogle af de mest grundlæggende kognitive processer til forståelse og begrebsliggørelse af vores omverden, ligesom vi vil undersøge, hvilke kognitive og socialkognitive evner børn anvender, når de tilegner sig deres modersmål.
Dernæst vil vi se på, hvordan sproget er organiseret i hjernen, og på den måde få indblik i den neurologiske side af sprogpsykologien. Desuden vil vi ses på metaforers plads og betydning i det daglige sprog samt sprogets betydning for vores tænkning.
Vi vil gennem hele forløbet vekselvirke mellem fordybelse i større teoridannelser, der blandt andet diskuterer forholdet mellem arv og miljø, og empiriske undersøgelser af begreber og sprog hos børn og voksne. Vi vil også komme omkring den afvigende sprogudvikling fx hos børn med impressive og/eller ekspressive vanskeligheder, børn med dysfasi og børn med autisme hvor vi vil se på de mulige årsager til afvigelserne.
Aula-adresse: PSYE08OKCB
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Osman Kingo og Cecilia Brynskov
Seminarundervisning
Litteraturliste udleveres på første undervisningsgang.
Torsdag 13-16, lokale 239, bygning 1481
Første gang: 11. september
Der gives vejledning til BAC-opgaver.
Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 oplæg