Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Værdier samt social sammenhængskraft og social integration i den menneskelige tilværelse ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC, 5 eller 10 ECTS Sidefag 2003, 6 ECTS
  • Semester/kvarter: BAC: 5. semester Sidefag : 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se www.psy.au.dk "Tilmelding til undervisning og vejledning, Efteråret 2008".
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 13334

Formål

Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk

Indhold

Et projektforløb over et eller to semestre.
Tema. Værdier er centrale for den måde, hvorpå vi forstår os selv, hinanden og tilværelsen de handler om, hvad der er godt og ondt, rigtigt og forkert. Værdier former den måde hvorpå vi tænker, hvorpå føler og hvorpå vi vil noget. Værdier er centrale for den måde, hvorpå vi forholder os til os selv og hinanden, og for den måde hvorpå vi træffer valg i tilværelsen. Sammenhængskraft og social integration er beslægtede og væsentlige emner. De handler om, hvordan det overhovedet kan lade sig gøre at moderne og efterhånden globaliserede samfund overhovedet kan hænge sammen på tværs af menneskers forskellige og ofte konfliktuerende interesser og kulturelle baggrunde.
Er der noget om den bekymring, der er fremført om at værdier og sammenhængskraft er under opløsning i moderne (vestlige/individualistiske) samfund? Vi skal se på psykologiens mulighed for at bidrage til forståelsen af menneskers evne til i det hele taget at kunne og ville forholde sig til menneskelivets fundamentale værdier og sociale sammenhængskraft.
I fordybelsen skal vi beskæftige os både teoretisk og empirisk med problemstillinger i forbindelse med at forstå værdiernes & sammenhængskraftens betydning, at undersøge værdiernes & sammenhængskraftens værdier samt i det hele taget almen-psykologisk at forklare , hvad psykologien som videnskab kan bidrage med i vores samlede forståelse af værdierne & sammenhængskraften i den menneskelige tilværelse.

Form. Fordybelsen er for det første formet som et seminar : dvs. arbejdet vil i høj grad være baseret på jeres eget arbejde med problemstillingerne, oplæg og fælles diskussion på grundlag heraf. Der vil endvidere være mulighed for at forsætte diskussionerne på AULA. Der vil blive tilrettelagt nogle mindre "kvalitative" undersøgelser og øvelser som I selv skal deltage i/udføre i løbet af efteråret, så der også bliver mulighed for at få hands-on disse emner Fordybelsen er formet som et projektforløb , hvor fordybelsesaktiviteten - hvis nogle af jer måtte ønske det - kan forlænges og forbindes med opgaveseminar og skrivning af bacheloropgaven i foråret 2009. Det giver mulighed for en mere sammenhængende og længevarende fordybelse i emnet i to semestre. Men der er mulighed for at "stige af" undervejs, hvis man hellere vil noget andet i foråret.

Aula-adresse: PSYE08PB

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Preben Bertelsen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

Vil foreligge ved semesterstart

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag 10-13, lokale 224, bygning 1481.

Første gang: 10. september.

Særlige bemærkninger

På sigt kan et sådant projektforløb også danne grundlag for arbejde med kandidatspeciale, eller som grundlag for en 4+4 ph.d.-ansøgning. Men det er selvfølgelig ikke noget, I skal tage stilling til nu.

 

Der gives vejledning til BAC-opgaver.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse : Beståelseskriterier for fordybelsen er deltagelse i (a) et gruppeoplæg vedrørende teoretiske overvejelser over værdier samt (b) et gruppeoplæg vedrørende design og præsentation af en empirisk miniundersøgelse.