[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Når man studerer levetidsfordelingen efter en kræftdiagnose, vil man typisk følge en gruppe patienter i nogle år. Hvis en patient er i live ved undersøgelsens afslutning, har man derfor ikke fuld information om hans eller hendes levetid, og vi siger, at levetiden er (højre-)censureret.
I kurset beskrives nogle af de problemstillinger, som opstår, når man har censurerede observationer, og vi gennemgår nogle af de mest anvendte modeller til at beskrive et datamateriale med censurerede observationer.
To obligatoriske opgaver.
Kaplan-Meier estimatet for overlevelsesfunktionen og Nelsons estimatet for den integrerede intensitet for én observationsrække, ikke-parametriske test for identitet af k observationsrækker, log-lineære modeller (accelerated failure time models) samt Cox' regressionsmodel. I modellerne kan indgå forklarende variable, som f.eks. køn, alder og generel helbredstilstand.
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:
(1) anvende regneregler for konvergens i fordeling til at finde den asymptotiske fordeling for transformationer af estimater,
(2) opstille klassiske modeller for overlevelsesdata med forklarende variable og beskrive disse modeller såvel i ord som matematisk korrekt,
(3) beskrive og fortolke parametrenes betydning i de pågældende modeller,
(4) anvende modellerne til at analysere et konkret datasæt i SAS, herunder foretage modelreduktion og finde estimater og konfidensintervaller,
(5) vurdere de benyttede modellers anvendelighed på et konkret datasæt,
(6) sammenfatte punkterne ovenfor i en statistisk rapport.
Sandsynlighedsteori 1.2, Statistiske modeller 2.
Jan Pedersen
2 x 2 timers forelæsning per uge. 2-3 timers øvelser per uge.
Noter
Institut for Matematiske Fag
Bacheloruddannelsen i matematik
Take-home eksamen (en uge) med karakteren bestået/ikke-bestået og intern censur. Eventuel re-eksamination: tidspunkt aftales med faglæreren.