Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Rehabilitering 2b - Evaluering og forskning (Valgfag) ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatniveau
  • Semester/kvarter: Valgfrit
  • Timer per uge: 5 timer / uger i 4 uger
  • Deltagerbegrænsning: Maksimalt 32 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 11227

Formål

At give de studerende forudsætninger så de kan anvende ICF som begrebsramme og som klassifikation i praksis, i forskning og til udvikling af måleinstrumenter, samt vurdering af måleinstrumenter om funktionsevne i et ICF perspektiv. Målet er desuden at give de studerende indsigt i forskellige aspekter af rehabiliteringsforskning, både hvad angår temaer og metoder.

 

Kompetencebeskrivelse:

De studerende skal tilegne sig indgående viden om og forståelse af måling af funktionsevne, begrebsapparat, teoridannelse og analyser af måleinstrumenter. ICF som henholdsvis begrebsramme om funktionsevne og anvendelse af ICF som klassifikation til systematisk dataindsamling, afrapportering og til informationsudveksling. De studerende skal kende principper for, og kunne foretage kodning af data indenfor ICF klassifikationens anvendelsesområder herunder konvertering af måleinstrumenter til ICF kategorikoder.

De studerende skal opnå indsigt i og forståelse af: Rehabiliteringsforskningens kerneområder, metoder, dilemmaer, videnskabelighed, samt kunne vurdere videnskabelige studiers kvalitet.

De studerende skal kritisk kunne analysere, diskutere og vurdere ICFs anvendelighed ved beskrivelse af funktionsevne, og kunne udvælge relevante parametre til evaluering af rehabiliteringsindsats.

Indhold

  • Introduktion til rehabiliteringsforskning, genstandsfelt, teorigrundlag, tværvidenskabelighed, metodeproblematikker med eksempler fra projekter.
  • ICF som klassifikation, herunder anvendelse og øvelser i kodning af data og konvertering af måleinstrumenter.

Faglige forudsætninger

Kurset retter sig mod studerende som har gode kundskaber til teoretiske aspekter af rehabilitering, f.eks. svarende til Rehabilitering 2a 'Teori og metode' eller tilsvarende viden fra andre uddannelser eller egen praksiserfaring. Det er nødvendigt med godt kendskab til ICF Den Internationale Klassifikation af Funktionsevne - , funktionsevnenedsættelse og helbredstilstand, teorier om funktionsevnebegreber og metodekundskab til undervisning om outcome measures og statistik. Den studerende skal beherske anvendelse af regneark og statistikprogrammer til øvelser.

Underviser

Ekstern lektor, Tóra Dahl og klinisk lektor, Claus Vinther Nielsen,

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsning

Holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende

Selvstudie

Gruppestudier

Øvelser

Litteratur

Litteraturliste udleveres ved kursusstart.

Herudover udleveres noter og mindre tekster til supplering

Bedømmelse

En uges hjemmeopgave med efterfølgende mundtlig fremlæggelse