[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagdidaktikken beskæftiger sig med, hvad der skal undervises i, hvorfor der skal undervises i faget og med dette indhold, samt hvordan en hensigtsmæssig undervisning kan udformes. Naturfagsdidaktik er således en fond af empiriske studier, refleksioner og konkrete bud på, hvorledes man forener naturvidenskabens arbejdsmåder og produkter med det samfundsmæssigt ønskværdige og det elevmæssigt håndterbare og relevante.
Målet med dette kursus er, at deltagerne opnår en grundlæggende indsigt i centrale naturfagsdidaktiske problemstillinger, som kan kvalificere deres fremtidige virke som undervisere i fysik og kemi.
Aktiv deltagelse i diskussioner, øvelser og fremlæggelser
Ovenstående læringsmål søges opfyldt gennem arbejde med følgende tematikker:
o fagets begrundelsesaspekter ("hvorfor undervise i faget?")
o fagligt indhold ("Hvad skal der undervises i? , herunder læreplaner og "Scientific literacy")
o Evaluering (formativ og summativ)
o Teorier om læring
o Arbejdsformer i faget (herunder eksperimentelt arbejde og projekter) & eksempler på "good practice"
o Fag, tværfag og metafag (i særdeleshed undervisning om naturvidenskab)
o Elevmotivation og affektive faktorer i undervisningen
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
- diskutere undervisning med inddragelse af relevant naturfagsdidaktisk viden
- planlægge og begrunde mindre undervisningssekvenser
- analysere og diskutere kortere fagdidaktiske tekster
- ajourføre og udbygge deres fagdidaktiske vidensbase
Lars Brian Krogh
Forelæsninger, fælles diskussioner, mindre øvelsesaktiviteter og mundtlige fremlæggelser, 3+3 timer om ugen i 7 uger.
Svein Sjøberg: Naturfag som almendannelse , Klim (2005)
Ordinær eksamen efter 2. kvarter. Reeksamination efter aftale.
Institut for videnskabsstudier
Via selvbetjening
Kurset er obligatorisk for at opnå undervisningskompetence i fysik og kemi i gymnasieskolen.
Mundtlig eksamen på basis af synopsis, eksternt censureret efter 7-trinsskalaen.