[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset har til formål at give deltagerne et grundigt indblik i den rivende udvikling, der fandt sted indenfor matematikken i 1600-tallet. Denne udvikling vil blive sat i et matematikhistorisk perspektiv, men også diskuteret i forhold til store ændringer i naturvidenskaberne - den såkaldte videnskabelige revolution - samt set på baggrund af de førende europæiske staters syn på og forventning til matematik og matematikere.
Aktiv deltagelse, herunder en fremmøde-procent på mindst 80, og en godkendt mundtlig præsentation
Hvad angår det matematiske indhold vil fokus ligge på, hvorledes den analytiske geometri, differential-og integralregningen og sandsynlighedsregningen blev skabt i 1600-tallet, samt på hvorledes nogle få matematikere havde en projektiv tilgang til geometrien, hvordan der blev gjort spæde forsøg på at behandle data statistisk, og hvordan et regnebehov inspirerede indførelsen af logaritmer. Konteksten for 1600-tallets matematik vil blandt andet blive belyst gennem en række biografier om såvel indflydelsesrige som mindre betydningsfulde videnskabsmænd og filosofer, samt en præsentation af matematikkens institutionelle rammer.
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
- Redegøre for de store linjer i matematikkens udvikling og dens kontekst i 1600-tallet
- Redegøre for udviklingen af den analytiske geometri, differentialregningen og sandsynlighedsregningen i 1600-tallet
- Diskutere samspillet mellem matematik og naturvidenskaberne i 1600-tallet.
Et analysekursus ved universitetet.
Kirsti Andersen.
Forelæsninger, diskussion af kildetekster og deltagerforedrag 6 timer om ugen i 7 uger.
Morris Kline, Mathematical Thought from Ancient to Modern Times , New York 1990, vol. 1 og udleverede tekster.
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning
Ordinær eksamen efter 2. kvarter Reeksamination efter aftale.
Institut for Videnskabsstudier
Via selvbetjening eller ved henvendelse til Institut for Videnskabsstudier
Der kræves et kursus i matematikkenshistorie for at opnå faglig kompetence i matematik
To skriftlige rapporter baseret på øvelsesgange bedømt internt efter 7-trinsskalaen.