[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
· Demonstrerer overblik over den æstetiske tænknings forskellige faser og typer siden midten af det attende århundrede
· Kan analysere eksempler på tværæstetiske og tværkulturelle værker (kunstværker, massemedieprodukter eller andre artefakter, situationer etc.) og deres betydningspotentiale efter udvalgte metodiske tilgange
· Kan redegøre for analysens metodiske fremgangsmåde i forhold til den æstetiske tænknings forskellige faser og typer
Disciplinen indøver de vigtigste metoder og paradigmer for analyse, forståelse og tolkning af kunstværker og andre tværæstetiske og tværkulturelle fænomener. Desuden gives der et overblik over æstetikbegrebets historie samt æstetikteoriens forhold til kunsthistorien og dens teori.
Ingen
Birgitte Stougaard
Undervisningen foregår på mindre hold og veksler mellem forelæsninger, temadiskussioner, studenteroplæg og skriftlige øvelser.
Tirsdag 11-14
Et kompendium vil foreligge inden undervisningens start.
212
Det æstetiske felt
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Ved undervisningsdeltagelse og en fri skriftlig opgave, maksimalt 17 sider
b) Ved en bunden skriftlig prøve under tilsyn, 6 timer, opgivne værker og tekster tilladt som hjælpemidler
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven omfatter analyse af et eller flere selvvalgte værker (artefakt, situation etc.) efter aftale med faglæreren samt en kritisk refleksion over og placering af analysens metodiske fremgangsmåde. Prøven er individuel.
b) Alternativt er prøven en bunden skriftlig prøve. Den studerende opgiver 10 værker/artefakter fordelt på kunstarter og typer samt et nærmere angivet omfang teoretisk tekst fordelt på mindst 30 enheder, dækkende de i disciplinbeskrivelsen omtalte områder. Opgivelserne skal godkendes af faglæreren. Opgaven omfatter analyse af et eller flere værker/artefakter e.l. efter anviste metodiske principper og teoretisk/historiske perspektiver, herunder en placering af forholdet mellem analyse og principper.