[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af disciplinens prøver vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
· demonstrerer viden om kultur- og modernitetsbegreber
· demonstrerer kendskab til de vigtigste teoridannelser inden for moderne kultur og kulturhistorie
· demonstrerer kendskab til kulturanalysens vigtigste metoder, teorier og traditioner
· kan identificere og analysere centrale problemstillinger i den moderne kulturs udvikling samt diskutere de vigtigste måder at forstå og begrebsliggøre det moderne og kulturen på
Disciplinen introducerer til studiet af moderne kultur, herunder kultur- og modernitetsbegreberne, og giver en basal indføring i kulturhistorie og kulturanalyse.
Ingen
Jan Løhmann
Undervisnings- og arbejdsformerne (på hold med op til ca. 30) veksler mellem forelæsninger og holdundervisning med studenteroplæg. Disse udarbejdes typisk i grupper og peger frem mod eksamen.
Onsdag 11-14
Et kompendium vil foreligge inden undervisningens start.
212
Kultur 1
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Ved undervisningsdeltagelse samt synopsis, 4-5 sider, med efterfølgende mundtlig prøve, 15 min. inklusive bedømmelse
b) Ved en bunden skriftlig opgave, 10-12 sider, varighed: 14 dage, med efterfølgende mundtlig prøve, 20 min. inklusive votering
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven består af en synopsis og en mundtlig diskussion. Synopsen udarbejdes typisk på baggrund af et mundtligt oplæg, den studerende har holdt i undervisningen. Til den mundtlige prøve opgives et nærmere angivet omfang. Eksaminationen former sig som en dialog om de historiske og analytiske forbindelser og forskelle mellem de problemstillinger, som den studerende behandler i synopsen og som behandles i de opgivne tekster.
b) Faglæreren fastlægger et pensum. På baggrund heraf stilles en opgave, som besvares skriftligt. Den mundtlige eksamination former sig som en dialog om opgaven, perspektiveret af det fastlagte pensum.