[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af disciplinens prøver vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
- Demonstrerer et selvstændigt overblik over den æstetiske tænkning og kunstens forskellige faser og typer siden midten af det attende århundrede
- Kan analysere både værker (kunstværker, massemedieprodukter eller andre artefakter, situationer etc.) og kunst- og æstetikteoretiske bidrag efter deres historisk-typologiske placering, herunder i relation til de vigtigste anvendte arts- og periodetypologiseringer (romantik, realisme, modernisme, postmodernisme, forskellige avantgarder mv.).
- Kan reflektere kritisk over analysens metodiske fremgangsmåde i forhold til den æstetiske tænknings forskellige faser og typer.
Disciplinen giver indsigt i de grundlæggende forandringer i kunsten, de æstetiske relationer og de æstetiske teorier, idet den bruger en række skelsættende historiske begivenheder som pejlemærker - Den franske revolution (1789), Pariserkommunen (1871), Den russiske revolution (1917), Anden Verdenskrig (1940-45), Maj '68 og 11. september 2001. Med udgangspunkt i de værker og teorier, der kom til verden i tilknytning til de nævnte begivenheder - fx Marquis de Sade, Gustave Courbet, Erik Satie, Alain Resnais, Marina Abramovic og Art Spiegelman - behandles problemstillinger i relation til bl.a. avantgarde, kunstnerrolle, værkbegreb, repræsentation, kunstinstitution, politik og etik.
Ingen
Jacob Lund Pedersen
Undervisningen foregår i en dynamisk kombination af forelæsninger, temadiskussioner, studenteroplæg og andre studenterbidrag (indlæg, kritik, opposition, diskussion) samt skriftlige øvelser.
Torsdag 11-14
Et kompendium vil foreligge inden undervisningens start.
212
Kunstarternes og det æstetiskes historiske forandring
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse samt skriftlig og mundtlig prøve, omfang 4-5 sider, varighed 20 min. inklusive bedømmelse
b) Bunden mundtlig prøve, 30 min. forberedelsestid, hjælpemidler: de opgivne værker og tekster, 30 min. eksamination inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven består af en synopsis og en mundtlig diskussion. Den studerende afleverer til faglæreren en individuelt udarbejdet synopsis med karakter af problemformulering, udarbejdet i tilknytning til/forlængelse af undervisningen. Synopsen danner basis for den mundtlige eksamination.
b) Den studerende opgiver 15 hovedværker (artefakter) og teoretiske tekster fordelt på mindst 15 enheder af et nærmere angivet omfang. Eksaminationen sker på baggrund af et eksamensspørgsmål, der inddrager både værker og teoretiske problemstillinger.