Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Æstetik 1 BA, ÆK ( efterår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E08
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11363

Formål

Ved bedømmelsen af disciplinens prøver vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer viden om æstetikbegrebet
  • kan analysere udvalgte værker (kunstværker, massemedieprodukter eller andre artefakter, situationer etc.)
  • kan redegøre for udvalgte metodiske tilgange til værkanalyse
  • relaterer de(n) udvalgte analysemetode(r) til den æstetiske tænkning og teoridannelse

 

Indhold

Disciplinen giver en indføring i de vigtigste æstetiske analysemetoder, en introduktion til det klassiske æstetikbegreb og til smagsdommen.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på mindre hold og veksler mellem forelæsninger, temadiskussioner, studenteroplæg og skriftlige øvelser.

 

Tidspunkt

Mandag 14-17

Litteratur

Et kompendium vil foreligge inden undervisningens start.

Lokale

124

Titel

Æstetik 1

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i æstetik og kultur

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Ved undervisningsdeltagelse og en fri skriftlig opgave, 5-8 sider

b) Ved en bunden skriftlig prøve, uden hjælpemidler, under tilsyn, 4 timer

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven er individuel og skal omfatte analyse af et eller flere selvvalgte værker (artefakt, situation etc.) efter aftale med faglæreren samt en kritisk refleksion over og placering af analysens metodiske fremgangsmåde.

 

b) Opgaven omfatter analyse af et eller flere udleverede værker/artefakter efter anviste metodiske principper (fx i form af en teoretisk tekst), herunder en placering af forholdet mellem analyse og principper.