[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
· demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
· viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
· arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
· arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder
Se kursets hjemmeside: www.china-art-now.wikidot.com
Forløbet vil introducere til Kinas nyere og aktuelle kulturliv. Hovedvægten vil ligge på samtidskunst, arkitektur og byplanlægning, men der vil også indgå orienterende forelæsninger om litteratur, drama og musik. Forløbet undersøger samtidskulturen som den udfolder sig i Kinas største og mest vækstprægede byer i dag - Beijing, Shanghai, Hong Kong/Shenzhen og Guangzhou - og inddrager desuden traditionel kinesisk kultur (klassisk og kommunistisk) i det omfang, det er en forudsætning for at forstå nutiden. Et centralt element i forløbet vil være en studierundrejse til Beijing og Shanghai af ca. 10 dages varighed hen over efterårsferien, hvor vi får rig mulighed for at opleve en række forskellige facetter af Kinas kulturliv på nært hold. Det vil selvfølgelig være muligt at følge undervisningsforløbet uden at deltage i studieturen.
Kurset vil forme sig som en blanding af forelæsninger, dialogbaseret undervisning - især i første del af kurset, hvor der må forventes en del læsning fra de studerende side - samt sideløbende gruppe-workshops under vejledning, hvor de studerende går i dybden med særlige problemstillinger/analyser alt efter individuelle interesser inden for feltet. Der er således ikke traditionelle studenteroplæg, men der forventes aktiv studenterdeltagelse gennem hele semesteret, og alle workshops fremlægger deres resultater på et dags-seminar mod slutningen af forløbet.
Forløbet henvender sig primært til kandidatstuderende på Æstetiske Fag, men studerende fra Kinesisk, Oplevelsesøkonomi, og Arkitektskolen er velkomne til at deltage og forfølge kursets emner med udgangspunkt i deres egen faglige optik. BA-studerende fra Æstetiske Fag vil have mulighed for at tilmelde sig i det omfang, der er plads på holdet. Studierundrejsen anslås p.t. til at koste i alt ca. 7.000 kr. pr. deltager (inkl. transport, overnatning, mad, mv.)
Se studieordning
Lotte Philipsen, Anders Troelsen
Ingen
Onsdag 8-11
Et kompendium vil foreligge ved semesterstart. Anbefalet litteratur er fx:
116
Fællesæstetisk kandidatforløb: Ny kunst og arkitektur i Kina
Valgfag a I-III:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 12 sider pr. studerende
b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider, og en mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag b I-III:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 20 min. eksamination inklusive bedømmelse
b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider og mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag c:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider pr. studerende
b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag d:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 45 min. eksamination inklusive bedømmelse
b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag e (C og D linjen):
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider pr. studerende
b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.