Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

KA-Valgfag: Ny kunst og arkitektur i Kina, IÆF ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat, sidefag og suppleringsfag
  • Semester/kvarter: E08
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 45
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11443

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

· demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne

· viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion

· arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne

· arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder

Indhold

Se kursets hjemmeside: www.china-art-now.wikidot.com

 

Forløbet vil introducere til Kinas nyere og aktuelle kulturliv. Hovedvægten vil ligge på samtidskunst, arkitektur og byplanlægning, men der vil også indgå orienterende forelæsninger om litteratur, drama og musik. Forløbet undersøger samtidskulturen som den udfolder sig i Kinas største og mest vækstprægede byer i dag - Beijing, Shanghai, Hong Kong/Shenzhen og Guangzhou - og inddrager desuden traditionel kinesisk kultur (klassisk og kommunistisk) i det omfang, det er en forudsætning for at forstå nutiden. Et centralt element i forløbet vil være en studierundrejse til Beijing og Shanghai af ca. 10 dages varighed hen over efterårsferien, hvor vi får rig mulighed for at opleve en række forskellige facetter af Kinas kulturliv på nært hold. Det vil selvfølgelig være muligt at følge undervisningsforløbet uden at deltage i studieturen.

Kurset vil forme sig som en blanding af forelæsninger, dialogbaseret undervisning - især i første del af kurset, hvor der må forventes en del læsning fra de studerende side - samt sideløbende gruppe-workshops under vejledning, hvor de studerende går i dybden med særlige problemstillinger/analyser alt efter individuelle interesser inden for feltet. Der er således ikke traditionelle studenteroplæg, men der forventes aktiv studenterdeltagelse gennem hele semesteret, og alle workshops fremlægger deres resultater på et dags-seminar mod slutningen af forløbet.

Forløbet henvender sig primært til kandidatstuderende på Æstetiske Fag, men studerende fra Kinesisk, Oplevelsesøkonomi, og Arkitektskolen er velkomne til at deltage og forfølge kursets emner med udgangspunkt i deres egen faglige optik. BA-studerende fra Æstetiske Fag vil have mulighed for at tilmelde sig i det omfang, der er plads på holdet. Studierundrejsen anslås p.t. til at koste i alt ca. 7.000 kr. pr. deltager (inkl. transport, overnatning, mad, mv.)

 

 

Faglige forudsætninger

Se studieordning

Underviser

Lotte Philipsen, Anders Troelsen

Undervisnings- og arbejdsform

Ingen

Tidspunkt

Onsdag 8-11

Litteratur

Et kompendium vil foreligge ved semesterstart. Anbefalet litteratur er fx:

  • China's New Cultural Scene - (Claire Hout, Duke University Press, 2000), som giver et sammenhængende overblik over feltet.
  • Modern Chinese Literary and Cultural Studies in the Age of Theory - (Ray Chow (ed.), Duke University Press, 2000), der som antologi tilbyder flere forskellige vinkler på en række emner inden for feltet.
  • China contemporary - (Aaron Betsky (ed.), Nederlands Architectuur Instituut, 2006) er en mere kalejdoskopisk og billedrig udgivelse på hollandsk og engelsk, der kommer omkring de helt nye tendenser inden for ny arkitektur, kunst og visuel kultur i Kina.

Lokale

116

Titel

Fællesæstetisk kandidatforløb: Ny kunst og arkitektur i Kina

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i billedkunst og design

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i æstetik og kultur

  • Fri hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Valgfag a I-III:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 12 sider pr. studerende

b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider, og en mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

 

Valgfag b I-III:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 20 min. eksamination inklusive bedømmelse

b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider og mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

Valgfag c:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider pr. studerende

b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

 

Valgfag d:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 45 min. eksamination inklusive bedømmelse

b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

 

Valgfag e (C og D linjen):

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider pr. studerende

b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.