[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
· demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
· viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
· arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
· arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder
Forløbets sigte og formål
Forløbet har sin baggrund i ønsker om at udvikle de traditionelle fagområder og kompetencer med omdrejningspunkt i humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Perspektiver i dette tværfaglige område er mange og peger i flere retninger, men det er en fælles intention i lærergruppen bag, at humanistiske og samfundsvidenskabelige studerende skal forstå sig selv og tænke deres faglighed langt mere igangsættende, som noget der kan bruges til at skabe værdi.
Forløbet har både til hensigt at motivere og uddanne til at iværksætte egne virksomheder, og til i bred forstand at udvikle en personlig foretagsomhed med afsæt i universitetsfagligheden.
Grundtanken er, at man for at agere entreprenant må udfordres af andre fagligheder, og at de fleste entreprenante aktiviteter kræver en kombination af fagligheder. For at indfri dette mål er det således nødvendigt at udfordre den enkelte studerendes faglighed og bringe forskellige fag- og vidensområder i spil.
Igennem forløbet arbejdes der med at øge de studerendes evne til at identificere og forstå oplevelsesøkonomien som arena, hvori deres faglighed, sammen med andre fagligheder kan give entrepreneurielle muligheder. Hermed øges de studerendes evne til at se egne muligheder for innovation og til at se, hvorledes deres faglighed kan være værdiskabende i oplevelsesøkonomien.
Se studieordning
Forløbet er udviklet af Per Blenker og Claus Thrane, Institut for Økonomi, samt Pia Rasmussen og Lene Tortzen Bager, Institut for Æstetiske Fag, AU. Undervisningen vil blive varetaget af et udvalg af de tilknyttede faglærere
Forelæsninger og arbejde i projektgrupper
Ingen
Entrepreneurship
S. Hougaard: Forretningsidéen, 2004
Sponosa m.fl.: Disclosing New Worlds, 2000
Oplevelsesøkonomien
Pine & Gilmore: The Experience Economy, 1999
Florida: The Rise of the Creative Class, 2002
Andersen & Lorenzen: The Geography of the Danish Creative Class, 2005 (
www.kreativklasse.dk
)
Regeringen: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien, 2003 (
www.kum.dk
)
Erhvervsministeriet: Danmarks kreative potentiale, 2000 (
www.kum.dk
)
Lund m.fl.: Følelsesfabrikken. Oplevelsesøkonomi på dansk, 2005
Nordisk
Entrepreneurship i oplevelsesøkonomien
Valgfag a I-III:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 12 sider pr. studerende
b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider, og en mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag b I-III:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 20 min. eksamination inklusive bedømmelse
b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider og mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.