[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
· demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
· viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
· arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
· arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder
I international humanistisk forskning får interdisciplinære studier stadig større betydning. Undersøgelser om "intermediality", "interart studies", "melopoetics", "Wechselverhältnisse zwischen Literatur und Musik", "musico-literarity" etc. tilkendes stigende interesse, og konferenser, hvor de tidligere så strengt bevogtede grænser mellem fagområder nu ubesværet overskrides, viser en markant nyorientering i forskningen. Overbygningskurset "Musik och litteratur" vil give en introduktion til og en oversigt over de forskellige former for samarbejde mellem litteratur og musik som forekommer både i nordisk og anden litteratur og musik - såsom programmusik (symfoniske digte), opera, oratorium, vokallyrik (romancer, lieder, sange), korværker, viser, musikaliske digte (fra Fröding og Ekelöf over dadaister som Hugo Ball og Kurt Schwitters og deres genfødsel i moderne rock som Talking Heads, videre til jazzpoesi og rap), musikalske efterligninger i prosalitteratur (James Joyce, Aldous Huxley, Anthony Burgess, Göran Tunström) osv.
Se studieordning
Birgitte Stougaard, Jørn Erslev Andersen, Ola Nordenfors, NI
Ingen
Onsdag 14-17
Dansk og svensk
Der vil blive udarbejdet et kompendium til forløbet.
112
Valgfag: Musik och litteratur - några tvärvetenskapliga frågeställningar (udbydes i samarbejde med Nordisk Institut)
Valgfag a I-III:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 12 sider pr. studerende
b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider, og en mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag b I-III:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 20 min. eksamination inklusive bedømmelse
b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider og mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag c:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider pr. studerende
b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag d:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 45 min. eksamination inklusive bedømmelse
b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.
Valgfag e (C og D linjen):
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider pr. studerende
b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.