Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

KA-valgfag: Musik och litteratur, IÆF ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: E08
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11444

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

· demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne

· viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion

· arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne

· arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder

Indhold

I international humanistisk forskning får interdisciplinære studier stadig større betydning. Undersøgelser om "intermediality", "interart studies", "melopoetics", "Wechselverhältnisse zwischen Literatur und Musik", "musico-literarity" etc. tilkendes stigende interesse, og konferenser, hvor de tidligere så strengt bevogtede grænser mellem fagområder nu ubesværet overskrides, viser en markant nyorientering i forskningen. Overbygningskurset "Musik och litteratur" vil give en introduktion til og en oversigt over de forskellige former for samarbejde mellem litteratur og musik som forekommer både i nordisk og anden litteratur og musik - såsom programmusik (symfoniske digte), opera, oratorium, vokallyrik (romancer, lieder, sange), korværker, viser, musikaliske digte (fra Fröding og Ekelöf over dadaister som Hugo Ball og Kurt Schwitters og deres genfødsel i moderne rock som Talking Heads, videre til jazzpoesi og rap), musikalske efterligninger i prosalitteratur (James Joyce, Aldous Huxley, Anthony Burgess, Göran Tunström) osv.

Faglige forudsætninger

Se studieordning

Underviser

Birgitte Stougaard, Jørn Erslev Andersen, Ola Nordenfors, NI

Undervisnings- og arbejdsform

Ingen

Tidspunkt

Onsdag 14-17

Dansk og svensk

Litteratur

Der vil blive udarbejdet et kompendium til forløbet.

Lokale

112

Titel

Valgfag: Musik och litteratur - några tvärvetenskapliga frågeställningar (udbydes i samarbejde med Nordisk Institut)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i billedkunst og design

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

2. del af sidefaget i musikvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i æstetik og kultur

  • Fri hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Valgfag a I-III:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 12 sider pr. studerende

b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider, og en mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

 

Valgfag b I-III:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 20 min. eksamination inklusive bedømmelse

b) Fri skriftlig opgave, omfang maks. 18 sider og mundtlig eksamination, varighed 20 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

Valgfag c:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider pr. studerende

b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

 

Valgfag d:

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider, 45 min. eksamination inklusive bedømmelse

b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 25 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven har form af en synopsis med et omfang på 4-5 sider efterfulgt af mundtlig eksamination.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.

 

Valgfag e (C og D linjen):

Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider pr. studerende

b) Ved en fri skriftlig opgave, omfang maks. 20 sider, og mundtlig eksamination, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) Alternativt er prøven en fri skriftlig opgave efterfulgt af en mundtlig eksamination. Opgavens problemformulering og pensum godkendes af faglæreren. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.