[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved basale problemstillinger, der knytter sig til empirisk psykologisk forskning, herunder centrale metodemæssige tilgange og problemstillinger, samt konvertering af konkrete undersøgelsespørgsmål til en egentlig undersøgelse.
Genstandsområder
Faget omfatter følgende områder:
Undervisningen vægter den eksperimentalpsykologiske eller "kvantitative" tilgang til indhentning og analyse af empirisk data. De studerende vil blive direkte involveret i forskningsprocessen via deltagelse i en undersøgelse og udformning af en forskningsrapport på baggrund af undersøgelsen. Rapporten (cirka 15 sider) udarbejdes individuelt eller i grupper på max. 3 personer. Desuden besvares to spørgsmål omkring kvantitativ metode og/eller undersøgelsens design. Forløbet er tilrettelagt således, at deltagelse i undersøgelsen efterfølges af forelæsninger i almindeligt anvendte kvantitative metode, anvendt statistik og øvelser i brug af statistikprogrammet SPSS. Som støtte til rapportskrivningen gives der en forelæsning om rapportskrivning og vejledning i statistiske analyser af undersøgelsesmaterialet.
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11FMB
Ingen særlige
Katrine Willemoes Rasmussen, Hildur Finnbogadottir, Peter Krøjgaard, Dorthe Thomsen m.fl.
Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2009). Research Methods in Psychology. Part I-IV. NY: McGraw-Hill.
Field, A. & Hole, G. (2008). How to design and report experiments . London: Sage, pp. 285-372.
Mook, D.G. (1989). The myth of external validity. In L.W. Poon, D.C. Rubin, B.A. Wilson (Eds.), Everyday cognition in adulthood and late life (pp. 25-44). Cambridge: Cambridge University Press.
Samt op til 300 siders litteratur i tilknytning til hver af de to undersøgelser (oplyses efter undersøgelserne er afholdt).
Torsdag: 8-11 Auditoriet Nobelparken, Bygning 1482/lokale 105
Første gang: 8. september 2011
Bemærk at der indsamles data til to forskellige undersøgelser. Derfor gives der to forskellige rationaleforelæsninger. For at kunne beslutte hvilken undersøgelse man ønsker at basere sin rapport på, skal man således komme til begge rationaleforelæsninger.
Nærmere tidspunkt for deltagelse i statistik-øvelser bestemmes ved, at studerende (individuelt eller i grupper) i starten af forløbet tilmelder sig et tidsrum fra 9.00-15.30 (et 1.5-timers interval i hver af de seks uger).
Nærmere tidspunkt for deltagelse i tekstlæsningsseminar bestemmes ved at studerende (individuelt eller i grupper), tilmelder sig det tekstlæsningsseminar, der svarer til den undersøgelse, de har valgt at skrive rapport om. Derfor vil de nærmere tidspunkter for tekstlæsningsseminaret fremgå efter rationaleforelæsningerne er afsluttet. Der vil være to forskellige tekstlæsningsseminarer, som forestås af hver af de to undersøgelsesledere (eller andre med relevant baggrund). Seminaret vil dog bestå af mindre hold (ca. 20 studerende pr. hold) og vil derfor foregå på 2-3 tidsintervaller fordelt over nogle dage i uge 45.
For at få adgang til det lokale netværk kræves et brugernavn . Ansøgningsblanket kan downloades fra https://intra.psy.au.dk/blanket.pdf .
Eventuelle ændringer til planen vil blive meddelt i forbindelse med undervisningen.
Spørgsmål vedr. pensum eller beståelseskriterier rettes til Dorthe Thomsen.
En rapport (cirka 15 sider), der udarbejdes individuelt eller i grupper på max. 3 personer. Rapporten skal skrives, så den i struktur fremstår som en empirisk artikel, hvis udgangspunkt er de data, som er indsamlet gennem enten undersøgelse 1 eller 2 (se Field & Hole, 2008 for retningslinjer til rapportskrivning) Desuden besvares to spørgsmål (ca. 1 side hver) omkring kvantitativ metode og/eller undersøgelsens design, som stilles gennem AULA omkring uge 41. Besvarelse af de to spørgsmål og rapporten afleveres samlet og indgår alle i den samlede bedømmelse.